4 nejčastější mýty při vytváření profesionálního životopisu

I dnes panuje kolem psaní životopisů řada mýtů. Není se čemu divit. Doba, kdy nebyly téměř žádné informace se jako mávnutím proutku překlopila do doby, kdy je informací tolik, že je složité se v nich vůbec vyznat.

Ne nadarmo se říká, že čím víc víte, tím víc víte, že vlastně nic nevíte. A tak to mám já. Po 14 letech v personalistice lidem nedávám zaručená obecně platná pravidla platná pro každého. Naopak vysvětluji, že je potřeba se držet určitých mantinelů, ale hlavně používat selský rozum. Nejen ve svém e-booku Krok za krokem k nové práci vysvětluji, jak se na psaní životopisu dívat. Jaké informace a proč personalista/budoucí nadřízený potřebují. Jednoduše CO, PROČ a JAK psát.

Opravdu nemám potřebu, dělat z psaní životopisu raketovou vědu. Můžu si nechat svoje znalosti a zkušenosti pro sebe. Jen mi přijde škoda, když velmi schopný člověk (říkejme mu třeba Adam) nezíská práci, protože si manažer vybere podle životopisu někoho, kdo to uměl líp napsat, ale ve skutečnosti není zdaleka tak dobrý jako Adam. I když je na mě, abych jako HR přesvědčila manažera, aby dal Adamovi šanci a pozval si ho k pohovoru, nemusí to dopadnout pozitivně. Proto se snažím, abych co nejjednodušeji vysvětlila podstatu životopisu a zvýšila tak lidem šanci získat práci, která nejlíp odpovídá jejich zkušenostem.

Co by měl obsahovat každý životopis?

  • osobní údaje (zejména platný telefonní a e-mailový kontakt)
  • profesní zkušenosti
  • vzdělání
  • ostatní znalosti a dovednosti

Co může ještě navíc obsahovat životopis?

  • osobní profil
  • volnočasové aktivity
  • fotku

Pojďme se společně podívat na

NEJČASTĚJŠÍ MÝTY PŘI PSANÍ ŽIVOTOPISU (neboli CV)

MÝTUS 1: Když si přečtu více zdrojů na internetu a budu se držet informací, které se u všech opakují, mám jistotu, že udělám CV dobře.

Není to pravda, protože existuje řada serverů, kam píšou články copywriteři, kteří tématice nerozumí do hloubky. Nastudují si několik zdrojů a získají pocit, že tématu rozumí. Z 10 článků udělají 11., který jenom opakuje to, co se omílá pořád dokola, je v lepším případě je velmi obecné a klouže po povrchu. V horším případě jsou nepravdivé a zavádějící.

Další věcí je, že je každý člověk individuální a informace se snaží být platné pro všechny – málokdy vám články řeknou přesně, jak popsat právě tu vaši pracovní zkušenost.

MÝTUS 2: Když použiji šablonu na internetu, nemůžu udělat chybu.

Bohužel, šablona může být dobrým sluhou, ale špatným pánem. Každý z nás je jedinečný a neexistuje žádná šablona, která by vyhovovala všem bez výjimky. Je to prostě typ sériové výroby, a ne pro každého je vhodná (většina lidí si taky najde svoje oblečení v konfekci, ale tam, kde mají velmi neproporcionální stavbu těla, nebo jim hodně záleží, aby zdůraznili svoje hezké proporce a potlačili ty méně „hezké“, musí si nechat ušít oblečení na míru).

Ale zpět k CV.  Jednoduše – šablona je skutečně dobrou volbou pro větší část populace (zejména se standardním kariérním životem – např. celý život jako obchodník, celý život jako CNC seřizovač/programátor). Avšak tam, kde se například mistr ve výrobě hlásí na svářeče, nebo jste  multpotenciál a v životě kombinujete několik profesí (obchod/nákup/prodej a marketing), pak vás bude šablona poměrně dost omezovat a je dobré vytvořit si svoji šablonu, nebo zvážit pomoc odborníka.

Jak vybírat mezi nabídkami služeb, které nabízí sepsání profesionálního životopisu? Podívejte se na reference zákazníků, přečtěte si jejich web a případně články. Projděte si LinkedInový profil toho konkrétního profesionála, který s vámi bude životopis tvořit. Čím více bude s vámi lidsky rezonovat, tím je větší šance, že vás dokáže autenticky vystihnout v životopise.

Za sebe můžu doporučit šablonu, kterou si můžete zdarma vytvořit na portálu www.zivotopisy.cz. Naopak Europass je šablona, kterou určitě nedoporučuji.

 
MÝTUS 3: Když použiji moderní barevnou šablonu, ukážu tím, že umím držet krok s dobou a mám větší šanci dostat se k pohovoru.

Není pravda – pokud tedy nejste marketingový kreativec, od kterého se naopak tak trošku čeká, že ukáže v CV svůj grafický styl. V běžném případě platí, že forma by neměla být rušivá a odvádět od obsahu textu. Čím víc barevných prvků, dělení dokumentu na různé sekce apod. v životopise použijete, tím hůř. Takový životopis působí často velmi lacině. Stejně jako slečna, která přijde na pohovor s minisukní těsně pod zadkem, výstřih i náušnice má až do pasu a nezapomene si osvěžit dech orbitkou, kterou si přehazuje po celou dobu pohovoru v puse.

Jestli opravdu toužíte po grafickém ztvárnění, pak není třeba si šablonu nikde kupovat. Můžete použít předpřipravené šablony v programu Canva, které jsou zdarma. Navíc si je můžete přizpůsobit tak, jak potřebujete. Jen vybírejte dobře – zrovna šablona, která rozhodně není vhodná (vzhled přebíjí obsah), je vidět na obrázku vpravo.

MÝTUS 4: Když personalista řekne, že máte špatně napsaný životopis, tak je to proto, že vlastně neví, co chce. Každý personalista to chce stejně jinak, tak proč bych se namáhal/a

Když hledáte otázku, co myslel personalista tvrzením, že máte špatně napsaný životopis, je nejlepší se ho na to zeptat. Ať vám řekne, co konkrétně by doporučoval napsat jinak a proč.  Upřímně – viděla jsem už ledajaké „odborníky“, kteří byli „chytří“, ale jen do doby, než měli zdůvodnit, proč řekli ne – pozor na ně. Ne každý, kdo pracuje jako personalista svému řemeslu skutečně rozumí. Někteří ze sebe dělají pouze důležité.

Každopádně pojem „špatně napsaný životopis“ může znamenat nejčastěji tyto 2 varianty:

1: Informace jsou velmi obecné. U popisu vaší činnosti pouze obecně popisujete to, co se obvykle na pozici dělá. Neřeknete už, jak to fungovalo ve vašem případě. Pro příklad:

2019 – 2020  Obchodník u firmy Franta Novák s.r.o.

Komunikoval jsem s dodavateli a odběrateli

Personalistu se ale nedozví další důležité informace, například:

  • Jaké produkty jste prodával (technický obchod je jiný než prodávání rohlíků).
  • Kdo byl vašim zákazníkem – konečný spotřebitel nebo firma?
  • Z kolika % se jednalo o akvizice a z kolika % péče o klienty.
  • Jakých úspěchů jste dosáhl (např. meziroční navýšení obchodu o X procent).
  • Ani se nedozví, jestli jste pracoval od prosince 2019 do února 2020 nebo od ledna 2019 do února 2020, což je rozdíl 11 měsíců!

2: Opravu špatná úprava v dokumentu. To je důležité v administrativních pozicích a u profesí, kde je potřeba systematičnost, smysl pro detail apod. Tj. to, co projde v životopise prodavačce nebo operátorovi výroby, zdaleka neprojde výkonné asistentce.

Co dodat? Prosím, nehledejte v životopise vědu. Pokud některý personalista píše, jak nejlíp CV napsat, pak to možná píše proto, aby si pak lidé nestěžovali, že je nepozval do výběrového řízení, protože sice konkrétní zkušenost měli, jen ji neuvedli do životopisu. Chybně se domnívali, že si to personalista domyslí.  

Na závěr chci říct – zbavte se iluze, že vytvoříte životopis, který budou číst všichni personalisté stejně. Stejně jako je utopie napsat inzerát, který si všichni čtenáři přečtou tak, jak to personalista myslel. Každý bez výjimky si do jakéhokoliv textu i mluveného slova promítáme svoje zkušenosti a prožitky a budeme si pod stejnými slovy představovat něco jiného (někdy trošku jiného, jindy naprosto jiného).

Hodnocení životopisu je vždycky je a bude tak trošku subjektivní záležitost. Profesionálně napsaný životopis tak dokáže pouze minimalizovat riziko, že si budou personalisté/hiring manageři číst vaše slova a přitom si projektovat jiný profesní příběh, než je ten váš.

Máte-li další otázky, napište mi. Mějte se krásně!

Martina

Autorka fotografie: Gabriela Pausa http://gabrielapausa.cz/

Share
Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji více než 13 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>