Preferujete pravdu nebo milosrdnou lež?

Vypadám jako úplný idiot, který se strefuje do zaměstnavatelů a přichází tak možná o 80 % potenciálních zákazníků. Prý se z mých postů dá vyčíst můj postoj, a to že zaměstnavatelé jsou ti zlí a zaměstnanci ti hodní. Alespoň někteří zaměstnavatelé to tak vnímají.

Ptáte se, proč zmiňuji konkrétní příklady, které nejsou vždycky pozitivní? Asi proto, že mně osobně nikdy nepomohlo, když mi někdo poplácával po rameni a říkal, jak jsem dobrá (někdy jenom proto, abych se neposunula dál a raději stagnovala).

Naopak, když dostanu konstruktivní kritiku, občas to hodně zabolí (protože se v každý moment snažím dělat to nejlepší, co umím), ale většinou mě to posune o notný kus dál.

Když se chci posunout z místa, jdu za člověkem, který mi může pomoci a s kterým rezonuji (kamarád, odborník, lékař, psycholog, kineziolog,..).  Za někým, kdo mi nebude mazat med kolem pusy. Musím ale počítat s tím, že se dozvím i věci, které mi nebudou příjemné. Ty mi můžou na oplátku přinést AHA moment, který je pro můj osobní vývoj významný.

Je to volba každého z nás, jestli chceme před problémy zavírat oči anebo se pustit do nepříjemných témat, které nás brzdí a ničí. A je jedno, jestli zastupujeme sami sebe nebo svoji firmu. 

NE, MOJE SLUŽBY OPRAVDU NEJSOU PRO KAŽDÉHO

Už asi 5 lidí z businessu mi v poslední době řeklo, že pokud chce klient dělat něco nesmyslného a je ochotný za to zaplatit, tak proč to nevzít!? Vím, že je řada dodavatelů, kteří na takovou příležitost čekají, a já vypadám hloupě, že jsem nepochopila základy běžného businessu. Udělat to, co chce zákazník bez ohledu na to, jestli mu to přinese přidanou hodnotu – hlavně že dostanu zaplaceno já.

Sorry jako! Kdo mě zná, ví, že toto fakt není můj styl. Nepřijmu poptávku, kde moje práce nemá smysl jenom proto, že je dobře placená. Potřebuju být s klientem na stejné vlně, v synergii… teprve pak má moje práce smysl a přináší přidanou hodnotu a je win win pro všechny. (Ti, co vnímají energie, mi rozumí i bez vysvětlování.)

Já za svého klienta přemýšlím tak, jako by to byla moje firma  – a to se všemi důsledky, protože i sama k sobě jsem přímá a otevřená. Navíc jako typická váha analyzuji všechna fakta a nasávám pocity, detaily, které si zpětně ověřuji a pak otevřeně mluvím o tom, co jsem zjistila. Ten, kdo se mnou pracuje, ví, že dokážu naslouchat, pochválit, ale stejně tak říct bez obalu některé nepříjemné věci. Jedině to je cesta, jak se posunout: „Vyříznout z nemocného firemního těla nádor, který by se mohl šířit do celého organismu a později metastazovat.“

CHCETE PRAVDU NEBO MILOSRDNOU LEŽ?

Mám ráda metafory a neodpustím si je ani dnes. Když vám není dobře, nějakou dobu se léčíte sami. V určité fázi je ale jasné, že si sami nepomůžete a potřebujete lékaře. Odpovězte si na otázku: „Vyhovuje vám přijít do ordinace, říct, že máte asi streptokoka (protože podle příznaků a informací na internetu to nic jiného být nemůže) a požádáte lékaře, ať vám na to napíše nějaké léky a vy zase půjdete?! „

Nejspíš ne. Tak si odpovězte na další otázku: „Když máte ve firmě dlouhotrvající problém, který se vám nedaří odstranit, protože přesně nevíte, kde je zakopaný pes, ale myslíte si to. Proč si pozvete dodavatele, který vám všechno odkýve, nechá si zaplatit nemalé peníze za to, že udělá přesně takovou léčbu, o jakou si vy řeknete?!“ Bez ohledu na to, jestli se vaše domněnky o zdroji problému zakládají na pravdě.

Jsou dodavatelé, kteří za takovou zakázku budou určitě velmi happy. Když to řešení nebude fungovat, tak prostě řeknou, že to udělali přesně tak, jak jste chtěli, takže jsou z obliga. Toto opravdu chcete? Někoho, kdo vidí příležitost k zajímavému výdělku a udělá všechno proto, aby ji získal? Bude vám hladit ego a mazat med kolem pusy a váš problém bude někde na pozadí růst?

Upřímně, takový dodavatel vám řeší v lepším případě následek, ale ne zdroj problému (např. krásné kariérní stránky, ale ne to, proč máte velkou fluktuaci a proč k vám noví lidé nechtějí).

Není dodavatel jako dodavatel. Vybavuji si jednoho erudovaného lékaře, který řekl, že není jejich cílem, aby byli lidé zdraví! Co by dělali, kdyby přišli o pacienty/zákazníky. A je to tak! Lékař a doktor nemusí být totéž:

  1. Lékař, který léčí – je ve svém oboru špička, podívá se na vás komplexně a s dalšími odborníky najde to nejlepší řešení, aby vás vyléčil a už vás neviděl. Za dveřmi mu stojí spousta dalších lidí, kteří chtějí být skutečně zdraví a tak má radost z vyléčeného člověka.
  2. Doktor, který hlavně předepisuje a svoji profesi prostě jen vykonává jako svoji práci a čas od času vám dá nějaký lék na nějaký příznak a vy k němu budete chodit možná roky, než se naštvete a půjdete jinam. Bohužel, z vašeho banálního problému se za ty roky chlácholení může stát chronický problém.

A co vy? Chcete raději lékaře nebo doktora pro svoje bolístky? Já osobně vyhledávám lékaře a doktorům se vyhýbá. Stejně se chovám ke svým klientům. Nedělám lidem to, co nechci, aby oni dělali mě. Nepotřebuji a nechci mít firmy jako dojnou krávu. Když vyřeším problém, předám další kroky do rukou klienta, případně nového personalisty mentoruji. Pak mám prostor věnovat se dalším klientům, kteří poptávají moje služby na doporučení. Klientům, kteří chtějí totéž – „problém“ pojmenovat a vyřešit.

PROČ SE TA ŽENSKÁ NAVÁŽÍ VÍC DO FIREM NEŽ DO ZAMĚSTNANCŮ?

To je opět úhel pohledu. Na svém webu mám spoustu tipů a rad pro zájemce o práci, kteří pořád dokola zpracovávají nic neříkající životopisy, které nemají šanci prezentovat autenticky jejich skutečné kvality.  Jenže když pomůžu jednomu kandidátovi, je to jako zrnko písku – nemá to žádný velký dopad pro ostatní.

Statisticky má jeden zaměstnavatel mnohem větší šanci ovlivnit pracovní prostředí než pouhý jeden zaměstnanec.

Naopak, lidé v roli majitelů anebo managementu mají mnohem větší možnost ovlivňovat svět kolem sebe. Řídí a (de)motivují desítky lidí. A pokud tito lidé půjdou cestou, kdy začnou vnímat své zaměstnance jako ty, kteří jim pomáhají něco budovat; naučí se naslouchat a otevřeně komunikovat na trhu práce, pak to přinese užitek mnohem více lidem.  Takové firmy můžou být inspirací pro ostatní a to může být cesta, jak zlepšit pracovní prostředí pro nás všechny. A o to se snažím – probudit takové firmy.

Hravá zasedačka, moderní zařízení kanceláří ani penzijní připojištění nejsou to, kvůli čemu k vám nastoupí schopní lidé do zaměstnání.

Moje posty jsou proto směřovány pro ty zaměstnavatele, kteří

  • svoji práci dělají tak nejlíp jak umí a ví, že je někde problém a nedaří se jim ten „problém“ si to sami pojmenovat (což je logické, protože se pohybují ve svých myšlenkových mapách).
  • jsou ochotni vyslechnout si konstruktivní kritiku (na základě důkladné analýzy) a ochotni pustit se do realizace změn, i když to může bolet.

Pokud vás zajímá více o mé práci a také práci Báry Limanové a Markéty Tesařové, mrkněte na naše služby.

Krásný den,

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>