ŽENY MÍVAJÍ ZA STEJNOU PRÁCI NIŽŠÍ ODMĚNU NEŽ MUŽI

Proč? Třeba proto, že si většina z nich neumí říct o adekvátní částku za svoji práci (samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo). Tak proč by jim zaměstnavatel měl platit víc, když může mít kvalitu za nižší cenu?!

Čest výjimkám, kdy si zaměstnavatel umí spočítat, že pokud dá kvalitnímu člověku o něco víc, než si řekne (a odpovídá to jeho kvalitě), tak získá výrazně motivovanějšího člověka. Takový člověk navíc na toto gesto málokdy zapomene a rád se o něj podělí i po letech (ano, toto je pozitivní Employer Branding v praxi).

Samozřejmě i muži můžou mít blok říct si adekvátní mzdu, pokud jdou z hůře placeného oboru (jak jsme nedávno diskutovali s Daliborem). Přesto to bývá u žen větší oříšek než u mužů. Hraje v tom roli např.

⏩ To, co je samozřejmé a mnohdy adorované u mužů, je pořád stigma u žen:

Když chce být žena úspěšná, je označovaná jako kariéristka.
Když chce být úspěšný muž, okolí k němu vzhlíží a podporuje ho.

Když chce žena víc peněz, je označovaná jako zlatokopka.
Když muž chce víc peněz, je považovaný za zodpovědného a úspěšného.

⏩ V hlavě nám na pozadí běží řada dalších BLOKUJÍCÍCH PROGRAMŮ a omezení a my to mnohdy ani netušíme (i když se uvádí, že nás právě PODVĚDOMÍ ovlivňuje z cca 90 %).

Přijali jsme za své různá tvrzení typu:

– Hodné holky = skromné holky.
– Peníze kazí charakter. Peníze jsou špinavé.
– Když budu mít hodně peněz, budou mi závidět a přestanou mě mít rádi nebo mě budou chtít okrást/zneužít.
– Na mateřské jsem zvládla fungovat v malém, víc nepotřebuji. Hlavně aby měly dost děti.
– Bohatí mají stigma, že jsou arogantní a chovají se sebestředně. A to já být nechci.

⏩ HISTORICKY zakořeněný POCIT diskriminace u žen. Ženy vnímají 4 úrovně diskriminace

1. je ve věku, kdy by už mohla mít děti,
2. je ve věku, kdy nejspíš odejde na MD,
3. je ve věku, kdy má malé děti,
4. a už je stará.

HISTORICKÁ ZKUŠENOST: Muži byli obvykle ti, kteří po generace obchodovali, vyjednávali a mají to v genech. Ženy se staraly (zdarma) o domácnost a byly závislé na tom, kolik peněz jim muži dají.

⏩ A samozřejmě tu jsou i ŠPATNÉ ZKUŠENOSTI SE ZÁVISTÍ. Nedávno mi kamarádka řekla: „Nejen v době krize se pozná skutečný přítel. Já jsem ráda, že s tebou můžu sdílet svoje úspěchy, protože vím, že z toho máš upřímnou radost a já se nemusím cítit provinile, že se mi daří.“

Ano, peníze v životě nejsou všechno a hojnost/dostatek má mnoho forem (zdraví, přátelé, zážitky, krásy přírody), ale ať chceme nebo ne, zatím jsou pořád směnným prostředkem.

A co vy? Umíte si říct o peníze za svoji práci nebo vás taky pořád ještě něco blokuje? Co vám pomohlo „to“ změnit?

#martinakolackova #hojnost #penize #mzda #plat #employerbranding #značkazaměstnavatele

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>