Protože zdaleka nejde jen o to si s někým popovídat u kafíčka, jak si řada lidí myslí. Nejde ani o to najít v CV klíčová slova typu „5 let zkušeností v obchodě, zkouška FCE“. To zvládne klidně i robot, nebo sourcer, který nemusí umět číst v lidech.
Úkolem recruitera není ani ověřovat hard skills. Ty samozřejmě v CV vidí a jsou prvním filtrem. Do hloubky je ale prověřuje až hiring manažer, který by měl být odborníkem na danou oblast a poznat, jestli kandidát skutečně své profesi rozumí i na jaké úrovni.
Skutečnou přidanou hodnotu recruitera vidím v tom, že
1) dokáže z hiring manažera dostat informace:
– jaký profil člověka skutečně potřebuje (analytického nebo kreativního?…) a tím mnohdy usměrnit jeho nereálné představy,
– do jakého prostředí (náročná transformace nebo rutinní úkoly?, schopnost si poradit nebo dodržovat striktně procesy?),
– jaké jsou v týmu/ve firmě vztahy, jaká je tam fluktuace, co lidi oceňují a co je naopak irituje….
a tím si může z mnoha střípků „nakreslit“ obrázek jaký typ člověka je nejvhodnější, aby to bylo win win.
2) umí naslouchat, otevřít si kandidáta a získat informace o tom:
– jaký typ činností v práci má rád a co naopak nemusí (organizační práci, analytickou, práci s daty, kreativní),
– co chce jinak, než bylo v předešlých zaměstnáních, jaké má očekávání od nové práce, aby ho uspokojovala déle než pár týdnů….
– různé údaje si ověřuje do kříže, vrací se k vyřčeným myšlenkám…
3) zvládne sledovat jednotlivé detaily, energii, která z člověka plyne, způsob jak daný člověk přemýšlí, co ho naplňuje, jak na některé otázky reaguje….
a postupně si tvoří obraz, který v průběhu celého rozhovoru porovnává s energetickým a faktickým obrazem, který si vytvořil v zadání. Tj. je to velmi náročná práce vyžadující obrovskou koncentraci, kdy na pozadí v hlavě to šrotuje a současně svojí energii vytváříte ideálně bezpečné, transparentní a příjemné prostředí.
3) Manažerovi pak dokáže poslat doporučení, kde popíše, v čem vidí průnik toho, co potřebuje a co mu konkrétní člověk může dát. V čem je otazník a v dalším kole je třeba se na dané téma zaměřit. A vše ideálně argumentovat racionálně, stručně, výstižně.
Tj. primárním úkolem recruitera je schopnost pracovat v jeden okamžik s velkým množstvím dat, pocitů, detailů a vše pak „racionalizovat“. Umět číst v lidech a propojovat ty, kteří si mají co nabídnout, aby to bylo win win.
#martinakolackova #recruiting #nabor #softskills
free foto Canva