NE, OPRAVDU DOBRÝ RECRUITING NEMŮŽE DĚLAT KAŽDÝ!

Protože zdaleka nejde jen o to si s někým popovídat u kafíčka, jak si řada lidí myslí. Nejde ani o to najít v CV klíčová slova typu „5 let zkušeností v obchodě, zkouška FCE“. To zvládne klidně i robot, nebo sourcer, který nemusí umět číst v lidech.

Úkolem recruitera není ani ověřovat hard skills. Ty samozřejmě v CV vidí a jsou prvním filtrem. Do hloubky je ale prověřuje až hiring manažer, který by měl být odborníkem na danou oblast a poznat, jestli kandidát skutečně své profesi rozumí i na jaké úrovni.

Skutečnou přidanou hodnotu recruitera vidím v tom, že

1) dokáže z hiring manažera dostat informace:
– jaký profil člověka skutečně potřebuje (analytického nebo kreativního?…) a tím mnohdy usměrnit jeho nereálné představy,
– do jakého prostředí (náročná transformace nebo rutinní úkoly?, schopnost si poradit nebo dodržovat striktně procesy?),
– jaké jsou v týmu/ve firmě vztahy, jaká je tam fluktuace, co lidi oceňují a co je naopak irituje….

a tím si může z mnoha střípků „nakreslit“ obrázek jaký typ člověka je nejvhodnější, aby to bylo win win.

2) umí naslouchat, otevřít si kandidáta a získat informace o tom:
– jaký typ činností v práci má rád a co naopak nemusí (organizační práci, analytickou, práci s daty, kreativní),
– co chce jinak, než bylo v předešlých zaměstnáních, jaké má očekávání od nové práce, aby ho uspokojovala déle než pár týdnů….
– různé údaje si ověřuje do kříže, vrací se k vyřčeným myšlenkám…

3) zvládne sledovat jednotlivé detaily, energii, která z člověka plyne, způsob jak daný člověk přemýšlí, co ho naplňuje, jak na některé otázky reaguje….

a postupně si tvoří obraz, který v průběhu celého rozhovoru porovnává s energetickým a faktickým obrazem, který si vytvořil v zadání. Tj. je to velmi náročná práce vyžadující obrovskou koncentraci, kdy na pozadí v hlavě to šrotuje a současně svojí energii vytváříte ideálně bezpečné, transparentní a příjemné prostředí.

3) Manažerovi pak dokáže poslat doporučení, kde popíše, v čem vidí průnik toho, co potřebuje a co mu konkrétní člověk může dát. V čem je otazník a v dalším kole je třeba se na dané téma zaměřit. A vše ideálně argumentovat racionálně, stručně, výstižně.

Tj. primárním úkolem recruitera je schopnost pracovat v jeden okamžik s velkým množstvím dat, pocitů, detailů a vše pak „racionalizovat“. Umět číst v lidech a propojovat ty, kteří si mají co nabídnout, aby to bylo win win.

#martinakolackova #recruiting #nabor #softskills

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>