4 oblasti, ve kterých Vám může ušetřit personalista i několik milionů korun ročně

… anebo naopak vaši firmu o pár milionů i připravit. Přemýšleli jste nad tím, že personalista je jednou z významných „tváří“ Vaší společnosti, který Vás prezentuje navenek, může zlepšit atmosféru ve firmě, fluktuaci i angažovanost všech dalších zaměstnanců? I  to, že když si vyberete toho správného personalisty (ať interního nebo externího), může se Vám tato investice mnohonásobně vrátit?

Tento článek jsem napsala, abych připomněla a zdůraznila, proč byste si měli dát při výběru toho správného personalisty do Vaší firmy skutečně záležet.

  1. PERSONALISTA JE TVÁŘÍ VAŠÍ FIRMY

Pro ty, kteří hledají práci, je to první a často jediná tvář vaší firmy, se kterou se setkají, a na základě tohoto setkání pak posuzují celou firmu.

Věřím, že si dokážete živě představit, jak vaše zákazníky odradí protivný člověk na zákaznickém servise a jak lehce tato zkušenost může snížit důvěryhodnost vaší firmy. To stejné na trhu práce dokáže nekompetentní personalista.

Rozhodně na trhu práce neplatí, že špatná reklama je taky reklama. Znáte to –  spokojení zájemci o práci se „pochlubí“ 2 lidem, ale ti nespokojení si postěžují třeba až 10 lidem. Osobně se mi v minulosti stalo u jednoho nového klienta, že mi šikovní lidé odmítali pracovní nabídky s argumentem, že slyšeli, že to není dobrý zaměstnavatel. A to i přes to, že nedokázali říct konkrétně proč.  Možná to ani nezjišťovali – jen nechtěli jít do rizika, že tato fáma by mohla být pravdou a oni by udělali při změně zaměstnání chybu.

Byť  je to logické, přesto považuji za důležité zmínit, že skutečně kvalitních lidí v každém oboru a v určité geografické lokalitě není nekonečno.  Zařadí-li si vaši firmu mezi nesolidní, budete jen velmi těžko hledat dnes i v budoucnu schopné lidi. 

Určitě mi dáte za pravdu, že napravení poškozeného dobré jména firmy či důvěry klientů je v lepším případě finančně velmi náročné a často téměř nemožné.

  1. DOBRÝ PERSONALISTA VÁM DĚLÁ SKVĚLÝ MARKETING

Tento bod úzce souvisí s předešlým bodem. Na co je vám skvěle zpracovaná reklama nebo kariérní stránky od marketingových guru, když pak jeden telefonát na personální oddělení dokáže všechny oslovené zájemce odradit?

A někdy to ani není telefonát, ale jenom to, že se personalista zájemcům o práci vůbec neozve. (Teď mě budou někteří personalisté proklínat a argumentovat, že na to není vůbec čas – s tímto jim musím dát částečně zapravdu. Je-li otevřených pozic víc a personalista je zodpovědný i za další HR aktivity, je důležité najít systémové nástroje, které jim v tomto pomůžou).

Můj tip: Jste firma, která je otevřená šikovným lidem? Pak neschovávejte jméno a kontakty svého personalisty, ale zveřejněte je na svých stránkách. Ti šikovní zájemci o práci budou mít prostor poslat Vám svůj motivační dopis i na pracovní místa, která jste nezveřejnili, ale možná o nich začínáte přemýšlet.

A jak je to finančně? Marketingové kampaně stojí řádově desítky až stovky tisíc korun. A i když využijete „pouze“ placenou inzerci na pracovních portálech, tak vás to bude stát stovky až tisíce korun (jeden samostatný inzerát na www.jobs.cz stojí cca 10 tisíc Kč) . V případě headhuntingu se bavíme o desítkách tisíc.

  1. DOBRÝ PERSONALISTA POMÁHÁ SNIŽOVAT FLUKTUACI

Možná to víte, možná ne, ale nejlepší reklama vaší firmy na trhu práce jsou spokojení zaměstnanci.  A aby byli spokojení, je dobré mít ve firmě někoho, kdo umí lidem naslouchat. Někoho, kdo umí tlumočit vedení jejich opodstatněné nářky a současně dokáže být mediátor směrem od managementu do výroby.

Někdy totiž stačí nedorozumění, které se postupně nafukuje, až se stane „z komára velbloud“. Jakmile se dostane zaměstnanec za tzv. bodu zvratu, není už cesty zpět a je rozhodnutý z firmy odejít. A věřte, že vyšší plat to nevyřeší – pouze situaci o nějaký čas oddálí.

Taková nedorozumění se stávají nejen u dlouhodobých zaměstnanců, ale často i v adaptačním procesu.

A určitě si dokážete sami spočítat, že zbytečná fluktuace se velmi prodraží – náklady na inzerci, často vyšší nástupní mzda než měl odcházející zaměstnanec, případné služby personální agentury, čas vlastního personalisty, čas manažerů, investice do zaškolení a další.

  1. DOBRÝ PERSONALISTA VÁM UŠETŘÍ I NĚKOLIK MILIONŮ ROČNĚ ZA VÝBĚR NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ

Dobrý personalista nepracuje při vyhledávání lidí slepě podle písemného popisu pracovní pozice, ale dokáže vést s managery dialog a díky tomu přesně vydefinovat koho skutečně má hledat.

Jinými slovy, získá přesně definovaný cíl – co je u požadovaného profilu člověka nezbytné (definuje, co je jen výhodou, jaký má být osobnostně apod.) Tím mnohem lépe dokáže najít potenciál v životopisech, které na první pohled vůbec neodpovídají skutečné kvalitě jejich „majitelů“.  Navíc je ve vyhledávání rychlejší a efektivnější.

Dobrý personalista také umí odhadnout potenciál firmy a kdykoliv na trhu práce najde někoho „zajímavého“umí s ním pracovat.

Říkáte si, že několik milionů ročně je přehnaná částka? Určitě ne – sama jsem mému zaměstnavateli ušetřila cca 2,5 milionu bez DPH za pouhých 10 měsíců práce.


Ptáte se, jak poznáte dobrého personalistu?

To by bylo nejspíš na nový článek. Ale co je podstatné, preferujte osobnost a energii daného člověka před požadavky na technické znalosti (např. zkušenosti s prací v SAPu). Osobnost, empatie, intuice, schopnost dávat si věci do souvislostí a analyzovat – to všechno bývá vrozené a svojí praxí to jenom rozvíjíme.

Naopak technické znalosti, jako je zákoník práce, zkušenosti s informačním systémem či psychologickými testy jsou záležitosti, které se nadaný personalista velmi rychle doučí.

Ten, kdo je dobrý pro jednu firmu, nemusí být to pravé ořechové pro tu vaši. Měl by to být člověk, který rezonuje s vaší firemní filozofií, hodnotami, je mu blízký váš obor,…je vlastně typickým vzorkem vaší firmy. Vím, lehko se mi to řekne, protože jsem recuiter a vy na výběr lidí máte personalistu, kterého byste teď rádi nahradili.  Lámete si hlavu, jak najít toho, kterého tato profese skutečně naplňuje, přinese vám přidanou hodnotu a nebude to pro něj jenom „práce za dobré peníze“.

Pokud byste chtěli pomoci s výběrem personalisty, pohovory anebo proškolením stávajících personalistů, jsem Vám k dispozici. Máte-li zájem vědět více, neváhejte mě kontaktovat.

Jste-li menší zaměstnavatel a roli personalisty zastává vaši asistentka, můžu Vám nabídnout individuální koučing a mentoring. Máte-li dotazy, neváhejte mě kontaktovat.

Krásný den,

Můžete si přečíst také podobné články:

Jak dlouho si ještě budeme podřezávat větev?

Zalepte černou díru, ať vám neproklouznou!

Detektivka naživo aneb jakou moc mají personalisté

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>