JAK ZVÝŠIT ŠANCI, ABY „ATS“ POZNAL, ŽE JSEM VHODNÝ KANDIDÁT?

Takové otázky nám opakovaně chodí. A tak jsme s mojí skvělou kolegyní Jana Sweeney daly podklady Claudii, studentce SŠ na praxi v MANN+HUMMEL, která pro vás připravila 5 tipů, jak u CV před odesláním přemýšlet.

✔️ Proč by mě měl ATS zajímat, když hledám práci?
Často právě ATS rozhodne o tom, jestli se váš životopis dostane až k recruiterovi nebo hiring manažerovi.

✔️ Co je ATS?
Automatický systém, který třídí životopisy dřív, než se k nim vůbec dostane člověk. Nebyl vytvořený proto, aby vám stál na cestě k vysněné práci, ale měl by být ochráncem férovosti a efektivní práce recruiterů.

✔️Jak poznám, jestli má firma ATS?
V okamžiku, kdy posíláte CV prostřednictvím platformy, kam se musíte hlásit, je ATS. Byť jejich úroveň se může lišit (tak jako se liší úroveň každého programu i to, jaká data se do něj zadávají)

✔️Klíčové je, jestli životopis a popis pracovní pozice obsahují důležité informace, aby je ATS mohl korektně spárovat. Když do CV nenapíšete, že jste dělali Eventy, nemá většina ATS možnost si to „domyslet“ z náplně práce. I když kdo ví, jaká bude budoucnost…

Tady je 5 obecných tipů, jak na to, aby váš životopis systém vyhodnotil jako relevantní/vhodné 👇

1. Pište konkrétně
Místo „mám zkušenosti s vedením projektů“ napište:
„Řídil/a jsem 3 projekty s rozpočtem 2 miliony Kč, vedl/a tým 8 lidí.“
ATS i náborář tak jasně vidí konkrétní informace, ne jen klíčová slova.

2. Používejte klíčová slova
ATS porovnává, co máte v životopise, s tím, co je v inzerátu.
👉 Hledejte konkrétní pojmy – názvy dovedností, technologií, certifikací nebo procesů (ne lhát, ale uvést průnik, kde se vzájemně potkáváte, protože lež se prozradí u pohovoru).
Ale pozor – nepřeplňujte CV klíčovými slovy, tj. kde to jde, je vhodné je uvádět zasazené do kontextu (viz bod. 1)

3. Používejte správné nadpisy sekcí
„Work Experience“, „Education“, „Skills“ – to jsou slova, která ATS pozná.
Nevymýšlej kreativní názvy typu „Cesta, kterou jsem ušel“ – automat to může přeskočit.

4. Držte se jednoduché struktury
Automaty mají rády čistý a přehledný formát.
💡 Ideálně soubor DOCX nebo PDF s minimem grafiky, tabulek a sloupců.
Nepoužívejte obrázky místo textu, systém z nich nic „nepřečte“.

5. Přizpůsobte část CV (summary/about me) každé pozici
Ne, neměňte celé CV pro každou pozici, to nedává smysl. Stačí jen do části OSOBNÍ PROFIL/SUMMARY apod. napsat cca 3 věty, které jsou průnikem toho, co firma potřebuje a co vy umíte a nabízíte.

Když někdo hledá člověka na EVENTY a vy jste je dělali 10 let v rámci role výkonné asistentky, tak do Summary uveďte např. „Za posledních 10 let jsem realizovala cca 20 eventů/rok pro 100-300 zákazníků (od poptávky zajištění dodavatelů až po fakturaci).

Děkuji děvčatům za tuto kooperaci. Máte co doplnit nebo vás ještě něco zajímá? Pište, ptejte se.

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>