

Takové otázky nám opakovaně chodí. A tak jsme s mojí skvělou kolegyní Jana Sweeney daly podklady Claudii, studentce SŠ na praxi v MANN+HUMMEL, která pro vás připravila 5 tipů, jak u CV před odesláním přemýšlet.
✔️ Proč by mě měl ATS zajímat, když hledám práci?
Často právě ATS rozhodne o tom, jestli se váš životopis dostane až k recruiterovi nebo hiring manažerovi.
✔️ Co je ATS?
Automatický systém, který třídí životopisy dřív, než se k nim vůbec dostane člověk. Nebyl vytvořený proto, aby vám stál na cestě k vysněné práci, ale měl by být ochráncem férovosti a efektivní práce recruiterů.
✔️Jak poznám, jestli má firma ATS?
V okamžiku, kdy posíláte CV prostřednictvím platformy, kam se musíte hlásit, je ATS. Byť jejich úroveň se může lišit (tak jako se liší úroveň každého programu i to, jaká data se do něj zadávají)
✔️Klíčové je, jestli životopis a popis pracovní pozice obsahují důležité informace, aby je ATS mohl korektně spárovat. Když do CV nenapíšete, že jste dělali Eventy, nemá většina ATS možnost si to „domyslet“ z náplně práce. I když kdo ví, jaká bude budoucnost…
Tady je 5 obecných tipů, jak na to, aby váš životopis systém vyhodnotil jako relevantní/vhodné 👇
✅ 1. Pište konkrétně
Místo „mám zkušenosti s vedením projektů“ napište:
„Řídil/a jsem 3 projekty s rozpočtem 2 miliony Kč, vedl/a tým 8 lidí.“
ATS i náborář tak jasně vidí konkrétní informace, ne jen klíčová slova.
✅ 2. Používejte klíčová slova
ATS porovnává, co máte v životopise, s tím, co je v inzerátu.
👉 Hledejte konkrétní pojmy – názvy dovedností, technologií, certifikací nebo procesů (ne lhát, ale uvést průnik, kde se vzájemně potkáváte, protože lež se prozradí u pohovoru).
Ale pozor – nepřeplňujte CV klíčovými slovy, tj. kde to jde, je vhodné je uvádět zasazené do kontextu (viz bod. 1)
✅ 3. Používejte správné nadpisy sekcí
„Work Experience“, „Education“, „Skills“ – to jsou slova, která ATS pozná.
Nevymýšlej kreativní názvy typu „Cesta, kterou jsem ušel“ – automat to může přeskočit.
✅ 4. Držte se jednoduché struktury
Automaty mají rády čistý a přehledný formát.
💡 Ideálně soubor DOCX nebo PDF s minimem grafiky, tabulek a sloupců.
Nepoužívejte obrázky místo textu, systém z nich nic „nepřečte“.
✅ 5. Přizpůsobte část CV (summary/about me) každé pozici
Ne, neměňte celé CV pro každou pozici, to nedává smysl. Stačí jen do části OSOBNÍ PROFIL/SUMMARY apod. napsat cca 3 věty, které jsou průnikem toho, co firma potřebuje a co vy umíte a nabízíte.
Když někdo hledá člověka na EVENTY a vy jste je dělali 10 let v rámci role výkonné asistentky, tak do Summary uveďte např. „Za posledních 10 let jsem realizovala cca 20 eventů/rok pro 100-300 zákazníků (od poptávky zajištění dodavatelů až po fakturaci).
Děkuji děvčatům za tuto kooperaci. Máte co doplnit nebo vás ještě něco zajímá? Pište, ptejte se.