PROČ MĚ ZAMĚSTNAVATELÉ NECHTĚJÍ?!

I když mám
➡️ 20+ let praxe,
➡️ výborné výsledky a vím přesně své silné a slabé stránky
➡️ patřil/a jsem k tahounům ve firmě,
➡️ kolegové, nadřízení i obchodní partneři oceňovali vzájemnou spolupráci,
➡️ držím krok s dobou, ovládám několik jazyků, ovládám Al…
➡️ jsem časově flexibilní (děti odrostly) a někdy i lepší kondičku než ve 20 letech,
➡️ mám všeobecný rozhled, vidím věci v souvislostech..

Nedává to smysl, když žijete v představě, že FIRMY HLEDAJÍ TY NEJKVALITNĚJŠÍ LIDI V OBORU, že?! Jak byste si mohli myslet něco jiného, když často slýcháte, že se hledají talenti.

Začne to dávat smysl, když přijmete myšlenku, že FIRMY HLEDAJÍ TY NEJVHODNĚJŠÍ LIDI PRO KONKRÉTNÍ ÚČEL, do konkrétního týmu, s konkrétní morálkou, ke konkrétnímu manažerovi apod.

Podobně jako vy, si (pravděpodobně) koupíte nejvhodnější auto pro váš záměr. Ne to nejlepší na trhu. Jezdit s Ferrari na pěstitelské trhy nebo rozvážet 4 děti do kroužků asi nebude moc dávat smysl (byť byste si takové auto moc přáli).

A tak se v životě stává, že např.:
✍ na manažerské pozice jsou preferovaní ti, kteří jsou skvělí odborníci (ale lidi nikdy nevedli) a svým lidem se vyhýbají,
✍ do HR přijímají ti, co si rádi povídají (však přece o nic důležitého tu nejde, jen o zaměstnance),
✍ obchodníci pohádkáři, kteří jsou rádi středem pozornosti (nikoliv ti, co naslouchají, aby pochopili potřeby zákazníka),
✍ na neetické marketingové kampaně se preferují (mladí) nadšení lidé, kteří ani netuší „jaké dobro páchají“ (mladí = naivita, je jen předpoklad, nemusí se potkat vždy s realitou).

U menších firem je zase nábor hodně o známostech. JE DŮLEŽITĚJŠÍ KOHO ZNÁTE NEŽ CO UMÍTE (Řekla bych, že toto spousta tahounů dost podcenila. Místo vhodných vztahů se věnovala skutečné práci).

To, o čem píšu, není nový trend, vždycky to tu bylo, jen je to více viditelné u těch, co nemají snadné najít práci. A proto se nic moc nemění. Koho se to netýká, ten mlčí. Kampaně na zaměstnání maminek, lidí 50+, částečné úvazky…běží s přestávkami roky.

Jestli jste patřili k top lidem a máte pocit, že zájem o vás jako zaměstnance je nižší, pak vězte, že to nemusí být vůbec věkem nebo tím, že by druhá strana neviděla vaše kvality. Jen prostě poptává někoho jiného, s jinými prioritami, s jiným budgetem…

Nebo jste na inzerát zareagovali
✔️ v okamžiku, kdy už bylo výběrko ve finální fázi (ideální si zavolat na HR a zeptat se, v jaké fázi výběrko je, než být zbytečně sebekritičtí),
✔️byla opravdu velká i kvalitní konkurence,
✔️po vaší profesi se (díky automatizaci, Al i stavu ekonomiky) snižuje poptávka, případně mají firmy hiring freeze (pozastavené nábory).


Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>