INTUICE (NEJEN) V NÁBORU NENÍ EZO!

Naopak. Jak říká Nobelista Daniel Kahneman: „Intuice je rozpoznávání vzorců. Tedy rychlé rozhodování na základě tisíců uložených dat a zkušeností, nikoli pocitů.“

Ten, kdo tvrdí, že intuice je výmysl, nejspíš žádnou nemá a nebo neví, že …
NENÍ INTUICE JAKO INTUICE:

1️⃣ Neukotvená intuice
To je ta, kterou používáme v prostředí, kde nemáme zkušenosti.
A pak se logicky opíráme o stereotypy, sympatie a dílčí data, která nejsou schopná zachytit komplexitu člověka/situace (čehokoliv).
Má podobu loterie (rozhodujeme se „ve tmě“).

2️⃣ EXPERTNÍ INTUICE
Tohle je úplně jiná liga.
Expert vychází ze stovek případů. Propojuje vstupní informace, analýzy a reálné výsledky (tam, kde nezkušený vidí tmu, expert vidí minimálně obrysy a rychle se zorientuje).
Tato kultivovaná intuice dokáže vnímat RED FLAG: „Data jsou zelená, ale něco tady nesedí. Pojďme to ještě ověřit.“
Je to nástroj, který doplňuje mezery tam, kde data nestačí, tj. není to rozhodnutí bez dat, ale naopak stojí na hluboké širokospektré analýze.


Kdo všechno expertní intuici používá? Někteří vyhledávaní
💁 lékaři
💁 záchranáři
💁 obchodníci
💁 investoři
💁 recruiteři
…a další profesionálové, kteří musí umět velmi rychle vyhodnotit spoustu dat a vidět rizika i příležitosti, které si zpětně ověřují.


Tady ale pozor na mylnou domněnku, že pokud někdo dělá profesi 10 let, má automaticky expertní intuici. Úspěch takového experta může být založený na
a) skutečné expertíze (opakované výsledky, schopnost predikce, prevence problémů), ale taky
b) jedné situaci/výsledku (šťastné náhodě), na které si vybuduje líbivý marketing.

Už tušíte, proč nestačí v náboru jen data?
✔️ Data ukazují jen část reality a mohou ji zkreslit.
✔️ Nezachytí dynamiku člověka – způsob myšlení, tempo, motivaci,…
✔️ Testy a teorii zvládne leckdo, ale praxe pak ukáže úplně jiný obraz.

Pokud někdo nábory staví
👉 jen na juniorní intuici = tipování tam, kde vůbec nevím (vysoké riziko)
👉 jen na datech = riziko zkreslení a špatné interpretace (střední riziko)
👉 na expertní intuici = postavené na datech a zkušenosti (nejnižší riziko)

Riziko, že nový člověk nezapadne je vždycky, protože i on může mít jiné očekávání o tom, co firma slibovala. Proto se klade velký důraz na zkušební dobu, kde není radno podceňovat kvalitní adaptační plán a aktivně se novým lidem věnovat.

P.S. To, že něco nemáte (intuici, dobrou paměť na jména atd.), neznamená, že jiní to mít nemohou. Jestli hledáte zkušeného recruitera, který má vedle znalostí a zkušeností taky intuici, ozvěte se mi 🙂

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>