Při rapidně rostoucí inflaci jsem si vzpomněla na českou podnikatelku, která před pár měsíci v TV (netuším, co to bylo za pořad, náhodou to na mě vyskočilo) úplně v klidu argumentovala, že se výrazně zdražily vstupy, tak jak by mohla dát zaměstnancům vyšší plat?! Jak by k tomu přišla?
Pokud bychom brali zjednodušeně v potaz 3 poměnné – náklady na dodavatele, náklady na mzdy a zisk, pak paní logicky vyhodnotila, že pokud se zvýší náklady na dodavatele, musí ten problém přehodit na zaměstnance. Zaměstnanci přece musí pochopit, že se teď zvyšují náklady a firma prostě nemá. Ta myšlenka, že když se změní situace na trhu, tak to prostě pocítím i na hospodářských výsledcích, tu odmítala vzít v potaz. Přece nebude mít nižší zisk, nižší konfort k žití, než na jaký je zvyklá.
Dívala jsem se na ni a snažila se rozklíčovat, jestli si vůbec uvědomuje, že mzdy jsou také vstupy, Že by se ke svým kvalitním lidem ve výrobě měla chovat stejně, jako ke svým nejlepším dodavatelům.
Když dodavatelé zdraží, protože i oni mají vyšší vstupy a firma je potřebuje, cenu akceptuje. V okamžiku, kdy se zdraží výdaje domácností, což jsou pro zaměstnance také vstupy, tak to zaměstnavatele (čest výjimkám) vůbec nezajímá. Ať si to nějak zařídí…. Někteří navrhnou, že dotyčnému přidají 5 tis. hrubého a může dělat práci za Pepu a Aničku, které bude muset propustit…..Tj. nemluvím tu o navyšovámí mzdy = motivace, ale navyšování mzdy, aby se daný pracovník nedostal do exekuce, protože nemá ani na nájem nebo na jídlo díky obrovskému zdražení.
A tak z firem odchází klíčoví zaměstnanci, kteří procitli a cítí se jako největší hlupáci, kteří bojovali za firmu, jako by byla jejich. Někdy na úkor sebe, svého zdraví nebo vztahů v rodině.
Zaměstnavatel si pak paradoxně najde na trhu práce náhradu, která firmu nezná, možná má i výrazně menší znalosti a za cenu mnohdy vyšší, než člověk, kterého propustili.
Ekonomicky nás čekají velmi těžké časy, myslete proto na to, kde má smysl šetřit a kde ne. Když se šetří na nesprávných místech, dřív nebo později se to vrátí jako bumerang….často v tu nejnevhodnější dobu.
#HR#martinakolackova#mzdovenaklady#zisk#hrstrategie#loajalita