Vaše pověst je jako bumerang – dřív nebo později se vrátí

Tentokrát začnu příběhem.

LEŽ MÁ KRÁTKÉ NOHY

Jedna moje kamarádka nastoupila do nového zaměstnání a ve zkušební době zjistila, že se chytla na špatnou udičku. Majitel menší firmy jí sliboval něco, co bylo ve skutečnosti jinak. Situace, kterou zažívá řada lidí. Někdy je to jenom pocit zklamání, protože jsme si vnitřně vytvořili nějaká svoje očekávání a ta se nepotvrdila (například, že tentokrát nás všichni přivítají s otevřenou náručí;  určitě to bude fungovat líp, než v předešlém zaměstnání apod.) Pozor na to. Pak jsou ale i objektivní příčiny zklamání – slíbené navýšení platu bylo jen plácnutí do vody; práce není na 8 hodin, ale nejméně na 10 hodin denně; pracovní procesy jsou nastavené hůř, než jak jsme byli zvyklí doposud apod.

3 (10)U mé kamarádky byla hlavním důvodem zklamání skutečná špína. Během několika dní se u ní projevila alergická reakce na neskutečný prach a špínu, která byla nejen ve výrobě, ale prostě v celé firmě. Pan majitel byl cizinec, který dojížděl do pobočky jenom sporadicky a usoudil, že úklid 4 hodiny měsíčně na celou firmu bohatě stačí. Myslím to vážně! Dokonce na toaletách nebyl papír, a tak si každý musel u stolu nachystat svoji ruličku, vzít si svůj ručník a jít přes celou výrobu udělat svoji potřebu. Nechutná představa, viďte?

Bylo jasné, že není na co čekat a kamarádka sebrala všechny svoje síly a začala se rozhlížet znovu po novém zaměstnání. Několikrát byla odmítnutá. Po několika týdnech poslala životopis do jedné společnosti, kde ji po pohovoru zavolali kladné vyjádření už tentýž den. Bylo to v okamžiku, kdy už cítila obrovské vyčerpání a měla trošku pocit odevzdanosti (přestala lpět na výsledku). Během 5 pracovních dnů od prvního pohovoru nastoupila do nového zaměstnání. Firma ji vyšla vstříc i s pracovní dobou, kterou musela přizpůsobit dětem.  Byla šťastná, že neskončila „na pracáku“.

Po několika dnech v nové práci potkala na chodbě firmy známou tvář. Byla to personalistka, která ji před několika lety přijímala do pracovního poměru v jiné firmě, a která u současné firmy pracuje na manažerském postu (budeme jí říkat paní Nováková). Moje kamarádka se postupně od nových kolegyň dozvídala, že jsou nadšení, že ji tam mají, protože skvěle ovládá cizí jazyky a můžou se od ní hodně naučit. Ale co je podstatné, ukázalo se, že na rychlost jejího přijetí (doba 1 týdne od prvního pohovoru po fyzický nástup na pracoviště) měla vliv právě paní Nováková, která věděla, jaká je moje kamarádka skvělý pracant a dala na ni velmi dobré doporučení!

NAŠE CHOVÁNÍ SE NÁM VRACÍ JAKO BUMERANG

Svět je neskutečně malý a naše chování se nám vrací jako bumerang – byť s různě dlouhým časovým odstupem a někdy i tak, že to ani nevidíme.

Firmy, které přijímají kohokoliv, protože jim ve výrobě „chybí lidi“ a zájemcům o práci vědomě lžou, se nedočkají ničeho dobrého. Ti šikovní utečou už během zkušební doby a z přijatých lidí tam zůstávají jen  tací, kteří si s kvalitou odvedené práce nelámou hlavu a jsou rádi, že mají alespoň nějaké zaměstnání. Obě strany se navzájem „trpí“ do doby, než si jedna anebo druhá strana najde náhradu. A protože funguje spirálový efekt, s větším počtem nevýkonných nových lidí se zvyšuje fluktuace (odchod) těch stávajících, které to demotivuje.  O tom, že si firma kazí jméno, netřeba mluvit. Takže vězte, že tito zaměstnavatelé se lží, dřív nebo později, vytrestají sami.

Podobně to funguje i u zaměstnanců.  Pokud budete svou práci odvádět kvalitně (a je jedno jestli u výrobního pásu anebo na manažerském postu), Vaše pověst jde s Vámi. Byť si to neuvědomujete, nepřímo si budujete svoji osobní značku! Při hledání práce Vás může Vaše pověst dostihnout velmi rychle – a to v pozitivním i negativním slova smyslu.

Nikdy nevíte, kde na koho „narazíte“ a kdo na Vás poskytne reference. Dozví-li se personalista o Vás něco negativního (co by mohlo ovlivnit Vaši práci), raději upřednostní kandidáta, kterého nezná. Nikdo nebude riskovat zbytečné problémy. Vy pak možná dostanete zamítavé stanovisko a nikdy se nedozvíte, proč si Vás nepozvali k pohovoru. Samozřejmě to funguje i opačně – což byl příklad mojí kamarádky. Protože je zvyklá odvádět kvalitní práci, v nové firmě ji uvítali s otevřenou náručí.

Dobrý personalista si tak ověřuje reference u více lidí, aby se vyloučilo, že jsou podávané účelově (někoho někam dostat anebo naopak někoho poškodit).

Moje doporučení pro Vás: „Nastavte si kvalitu své práce na úroveň, která o Vás něco vypovídá. Budete-li u zaměstnavatele nuceni slevit z kvality kvůli kvantitě, dlouhodobě nebudete spokojení a raději odejděte než byste si udělali špatné návyky a Vaše hodnota rapidně na trhu práce klesla. Jinými slovy, zkazili byste si jméno a reputaci.“

Nemyslete si, svět je mnohem menší, než se nám zdá. Je jedno, jestli jednáte za sebe nebo za firmu. Dělejte proto všechno tak, jak nejlépe umíte a vězte, že se Vám to dřív anebo později vrátí.

podpis.2 small

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>