Jak odejít z práce a nezavřít si tím dveře

Jak poznám, že je čas odejít? 

Jednoduše tak, že do práce, kam jste se dřív těšili, a která vás bavila, dnes chodíte s odporem, musíte se přemáhat a v horším případě se u vás nevyhovující situace podepsala na Vašem zdraví.

Ano, všude je něco a nikde to nebude dlouhodobě ideální, protože svět i lidi kolem nás se mění. Tj. tam, kde jsme z 80 % spokojení, je to super. Naopak situace, kde nám práce víc energie bere, než dává, není dlouhodobě udržitelná a je čas se pomalu rozhlížet po novém uplatnění.

Čeho se vyvarovat, abych svého rozhodnutí později nelitoval/a? 

Já jsem za svůj život vysledovala, že obvykle litujeme toho, co jsme v životě neudělali. Tj. pokud máme nutkání odejít jinam, pak tuto zkušenost z nějakého důvodu potřebujeme.

Za mě je důležité zvážit, jestli důvod, proč nejsme v práci spokojení je dán něčím, co musíme změnit sami u sebe (nastavení si hranic, naučit se říkat ne, zametání nepříjemných situací pod koberec), nebo vnějšími okolnostmi (hodnotami ve firmě, se kterými se neztotožňujete, plnění nelogických úkolů, cholerický manažer, závistivé kolegyně apod.).

Pokud je to první varianta, pak změna zaměstnání je jen útěkem před něčím, co se bude opakovat i jinde. V tomto případě je ideální vystoupit z komfortní zóny a udělat to, čeho bychom se báli. Když jsme ochotni z práce odejít, nemáme co ztratit – a to je ideální příležitost si to natrénovat. Možná budeme překvapeni, že díky tomuto kroku se situace změní k lepšímu a v práci budete dalších X let spokojeně pracovat.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: 4 Odzkoušené tipy co dělat, pokud vám současné zaměstnání nevyhovuje

Vyhodili mě, co v takovém případě dělat a nedělat? 

Pokud mě taková situace zastihne nepřipravenou (tj. netušila jsem, že se může něco takového stát), je důležité nechat tzv. opadnout emoce. Zkusit se zamyslet, jestli to pro nás není impulz udělat profesně něco, k čemu bychom se jinak sami nerozhoupali. Třeba podnikat nebo změnit obor. Ne nadarmo se říká, že když se jedny dveře zavřou, otevřou se jiné.

Jak by měl vypadat ideální odchod z práce? 

Ideální situace si představuji, tak, že můžete svému nadřízenému naprosto otevřeně říct, že si hledáte nové pracovní uplatnění (a případně, co vás k tomu vede) a dohodnout se, že až takovou práci najdete, podáte výpověď. Svoji práci si do posledního dne plníte, máte prostor dokončit svoji práci/projekty, můžete předat svou agendu nástupci a rozloučit se profesionálně se svými obchodními partnery a kolegy. Naopak firma Vám nebude bránit, poskytne Vám reference na Vaši práci a vyplatí všechny odměny, které Vám byly přislíbeny.

Doporučuji požádat o písemné reference a ty si uchovat. Nikdy nevíte, jak dlouho budou ve firmě kolegové pracovat, aby Vám reference poskytli, když budete potřebovat.

Mám například říkat šéfovi, co se mi nelíbilo, nebo to neřešit a prostě odejít, případně existuje nějaká univerzální odpověď na otázku proč odcházím? 

Tam, kde jsou dobré vztahy, více či méně manažer tuší, co vám v práci vyhovuje a co ne a dokáže tak odhadnout, jestli si Vás v kolektivu udrží, nebo hrozí, že mu brzy odejdete. Bohužel, existují i firmy, kde se výpověď ze strany zaměstnance považuje za zradu a nedostatečnou loajalitu a upřímnost se považuje za drzost. V takových firmách se zaměstnanci oprávněně bojí, aby nedostali špatné reference a uchylují se k výmluvám typu stěhování, zdravotní problémy apod.

Kdy musím (měla bych) odchod oznámit, komu a jak? 

Ideální je nenechávat výpověď na poslední den v měsíci, kdy to zaměstnavatel může vnímat negativně a jako nějaký „naschvál“.  Písemnou výpověď můžete předat přímému nadřízenému, případně jednateli nebo HR. Jedná se o jednostranný akt, tj. výpověď nemusí být podepsaná od zaměstnavatele. Na druhou stranu ale musí být prokazatelně doručená. Tj. hodí se mít kopii výpovědi potvrzenou k uvedenému datu razítkem a podpisem. Tam, kde byste čekali komplikace stačí poslat výpověď poštou a nechat si potvrdit doručenku.

Dle zákoníku práce platí, že pokud je pracovní poměr ukončený výpovědí, výpovědní doba je ze zákona 2 měsíce a začíná běžet od prvního dne dalšího měsíce po jejím doručení. Chcete-li skončit ve zkušební době, pak pracovní poměr končí k datu uvedenému v písemném zrušení. V případě, že byste chtěli odejít dříve nebo později, můžete zkusit se zaměstnavatelem uzavřít písemnou dohodu.

Jak se nejlépe rozloučit s kolegy? 

Kolegové ocení, pokud s nebudete chovat ve stylu: „po mě potopa“, ale naopak do posledního dne budete funkčním členem týmu a ideálně předáte všechny důležité informace.  Za slušnost se považuje alespoň poslat rozlučkový e-mail s upřímným poděkováním. Tam, kde jsou dobré vztahy a vzájemná chuť, nic nebrání udělat rozlučku formou předání dárků a připravení menšího pohoštění.

Co dělají lidé často špatně?

Za nejhorší variantu považuji útěk od problémů, případně zametání problémů pod koberec, které se ukážou po vašem odchodu. Svět je menší, než si myslíme a mohlo by se nám to, např. prostřednictvím referencí pěkně vymstít. Pomluvy a nadávky se mnohdy obrátí proti tomu, kdo je říší a zavírají nám cestu zpět.

Chci za nějaký čas přijít s prosíkem o návrat, jak to mám udělat? 

Tam, kde člověk odchází v dobrém, je pro firmu výhodou vzít svého bývalého šikovného člověka zpět. Chytří zaměstnavatelé ví, že někdy je potřeba nechat zaměstnance zkusit si to i jinde, aby si pak člověk vážil toho, o co odchodem přišel (a to myslím oboustranně).

V případě, že bych se chtěla vrátit, nejdřív bych kontaktovala daného nadřízeného a/nebo HR oddělení a vysvětlila motivaci návratu zpět (v čem mi práce vyhovovala, co jsem si jinde uvědomila apod.)

Fotka od TaniaRose z Pixabay 

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>