Začnu trošku zeširoka. Příkladem, který pomůže dokreslit, jak důležité je nepoužívat nekonkrétní/nic neříkající výrazy v jakékoliv formě komunikace.
Tak schválně, kolikrát jste při hledání práce narazili na zaměstnavatele, který novým zaměstnancům nabízí:
|
Ruku na srdce – oslovila vás tato nabídka zaměstnavatele? Jak na vás působí? Má pro vás konkrétní hmatatelné rysy nebo je pro vás nečitelná a neosobní?
Pro mě je určitě nečitelná. Nepředstavím si pod ní nic konkrétního a hlavně nabízí to, co většina zaměstnavatelů, tj. ničím mě nezaujala. Tento zaměstnavatel mi splývá v šedi ostatních nabídek a nezažehl ve mně žádný ohýnek zvědavosti. Je to prostě nuda.
Chtěli byste se jako zaměstnavatel takto prezentovat? Myslím, že ne. Tak proč se podobným způsobem prezentujete jako kandidáti? Proč používáte stejně nečitelné výrazy, které používá dalších X tisíc lidí? Že nevíte, co tím konkrétně myslím?
Ukážu vám to na příkladu „profilu“ v životopisu patřícího zkušenému kandidátovi. Profil na první pohled může vypadat dobře, ale dobrý není:
Osobní profil pana Nováka
Jsem zkušený analytik v oblasti systémů/obchodu/financí s vysokoškolským vzděláním v ekonomii, připravený rozvinout svoje analytické a manažerské role. Jsem silným hráčem v týmu, který dokáže pracovat pod velkým tlakem a přitom zůstat pro-zákaznicky orientovaný. Klíčové zkušenosti:
|
V profilu se objevují typické výrazy schopností/vlastností/činností, které samy o sobě nedokážou specifikovat, co konkrétně pan Novák umí. Z textu není jasné, jestli je pan Novák kreativní při grafických úpravách textu nebo kreativní při návrhu nové strategie nebo snad kreativní při plánování team buildingu, prostě v čem ta kreativita spočívá.
Pro mě je to pořád záhadou, co si pod tímto profesním profilem konkrétně představit. Nedokážu si pana Nováka „zhmotnit“ stejně, jako jsem to nedokázala u uvedené nabídky zaměstnavatele v úvodu článku.
Proto je dobré volit konkrétní věty, které více dokreslují určité využití těchto vlastností. Tady jsou některé příklady typových vět pro použití v osobním profilu:
|
Tak co, už víte, jak bude vypadat váš budoucí profil v životopise? Dejte si načas. Shrnout v 5 větách výstižně to nejdůležitější o vás není nic jednoduchého, ale nepochybuji, že to zvládnete!
Pokud byste potřebovali přece jenom poradit, určitě se domluvíme na společné konzultaci a najdeme ty správné věty, které s vámi rezonují a osloví toho správného personalistu.
Krásný den,
P.S. Jestli jste četli pozorně, určitě víte odpověď na otázku: „Proč vás za váš profil budou personalisté milovat?“. Jasně, ušetříte jim čas a díky vaší aktivitě nepřehlédnou skvělého kandidáta ve výběrovém řízení.