Slyšeli jste už někdy, že váš známý, kolega nebo prostě někdo získal pracovní nabídku, aniž by reagoval na inzerát anebo nutně potřeboval novou práci? Že ho oslovil headhunter (lovec hlav) nebo i klasický personalista?
Dnes se to stává běžně, protože personalisté nemohou jenom čekat se založenýma rukama, kdo jim pošle životopis na zveřejněný inzerát, ale jsou nuceni sami hledat vhodné pracovníky. Jak a kde? Vedle vlastních databází životopisů využívají nejčastěji veřejné tj. placené databáze životopisů anebo sociální sítě.
Upřímně, opravdu si myslíte, že v dnešní elektronické době máme ještě nějaké soukromí? Naše (i smazané) e-maily se uchovávají několik měsíců a u telefonů to určitě nebude jinak. Všimli jste si třeba, že když hledáte na internetu např. nový telefon, tak několik následujících dní na vás útočí reklama převážně na telefony? Náhoda? Určitě ne – naše elektronická stopa je tak velká, že mít životopis na internetu je jako kapka v oceánu. A tato malá kapka vám může pozitivně změnit život – přinést vysněné zaměstnání.
Facebook je slovo, které se skloňuje ve všech pádech. Někdo ho nenávidí, jiní mu totálně propadli a tráví na něm hodiny denně. Slouží stále spíše pro spojení kamarádů a interakci firem se zákazníky.
Pro hledání práce se stále častěji využívá profesní síť LinkedIn. Jedná se v podstatě o váš veřejný životopis, o způsob vaší profesní prezentace. Stejně jako v životopisu, i tady uvádíte své zaměstnání, vzdělání, schopnosti, přikládáte fotku atd.
Využívá se převážně pro hledání specialistů (daňový specialista, asistentka, kontrolor kvality, projektový manažer, účetní, IT programátor,.. ) nebo manažerů (jednatel, manažer kvality, vedoucí výroby, mistr apod.). Profese jako prodavačka, skladník, operátor výroby, kadeřník, řidič apod. tu téměř nenajdete, tj. personalisté tu takové kandidáty ani nehledají.
Je to velmi oblíbený zdroj potencionálních kandidátů, protože je zdarma (byť to má pro personalisty zase jiná úskalí, ale to teď není podstatné).
Kromě toho, že díky profilu na LinkedInu můžete získat práci, budujete si svoji osobní značku a navíc máte aktuální kontakty na bývalé kolegy, zákazníky, spolužáky, kamarády, se kterými nemáte čas pravidelně se setkávat.
Řada pracovních portálů pracuje převážně jako nástěnka pro zveřejnění aktuálních pracovních nabídek. Některé z nich vám také nabízí možnost se registrovat, vytvořit si svůj profil a jednotlivými kroky zpracovat svůj životopis v zajímavém grafickém designu. Pro vás, jako kandidáty, je toto vše zdarma.
Registrovaní personalisté (z řad personálních agentur i firem) si mohou všechny životopisy prohlížet také zdarma. Ale vaše jméno, kontakty a název posledního zaměstnavatele jsou jim už skryty. Cena odkrytí těchto informací u jednoho životopisu se pohybuje v částce kolem 90 Kč. Někomu se to zdá hodně, někomu málo.
Tak či tak, personalisté mají omezený finanční rozpočet na svoji práci, tj. odkryjí si kontakty jenom toho kandidáta, který má v životopisu dostatek informací, aby byl pro personalistu zajímavý. Ruku na srdce – zaplatili byste dobrovolně za něco, o čem nevíte, jestli se vám to hodí, jestli to využijete? Proto se neustále omílá, že životopis (v jakékoliv formě) je vaše vizitka.
Některé pracovní portály jsou zaměřené na konkrétní město, region, profese (např. IT) a není jednoduché se v nich orientovat. Z vlastní zkušenosti můžu doporučit např.
Byť je registrace zdarma, něco vás to stát bude. Aby vás oslovil personalista, musíte investovat trošku toho svého času a energie do své prezentace v podobě kvalitního životopisu a jeho umístění na tom správném místě. Teprve potom můžete očekávat, že budete dostávat zajímavé pracovní nabídky.
Ale pozor, nenechte se ukolébat myšlenkou, že zveřejníte svůj životopis a vše vám spadne do klína. Je to jenom jeden (byť důležitý) způsob, jak se přiblížit ke své vysněné práci.
A které pracovní portály se osvědčily vám?
Těším se na vaše zkušenosti, komentáře či dotazy.
Krásný den,