No jo, ale když bez nich to prostě nejde. Používáme je všichni a vždycky jsme je používali, jenom jsme na to neměli tento moderní výraz. Jak bývá mým zvykem, zabrousím do běžného života každého z nás, abych zdůraznila, proč je tak důležité je používat (nejen) v životopise a motivačním dopise.
ŽIVOTOPIS JE JAKO MANUÁL K VAŠEMU POTENCIÁLU A MOTIVAČNÍ DOPIS PŘEDSTAVUJE LETÁK, KTERÝ PŘITÁHNE PERSONALISTU, ABY SI O VÁS ZJISTIL VÍCE. JE PROTO TŘEBA, ABY OBA OBSAHOVALY TA SPRÁVNÁ KLÍČOVÁ SLOVA.
Pokud jste zběhlí a víte, co jsou klíčová slova a jak fungují a spíše Vás zajímá, jak je dobře použít v životopise a motivačním dopise, můžete následující 2 kapitolky přeskočit 🙂
Zkušenější z vás určitě znají SEO. Pro ty méně znalé to malinko (laicky) vysvětlím. Určitě víte, že když na internetu hledáte konkrétní informace, zadáváte opět klíčová slova (např. „životopis na míru“ nebo „účetní s IFRS“). Zobrazí se vám tak jenom ty texty/dokumenty, ve kterých se takové výrazy objevují. Dokument, který jste si vyhledali, musí taková slova obsahovat anebo je mít nastavená, aby je mohl internetový vyhledávač v moři informací najít a zobrazil vám je.
Na stejném principu fungují i databáze. Pokud vložíte svůj životopis do některých veřejných databází, automatické nabídky práce rozesílá počítač, který opět vychází z klíčových slov a dalších zadaných parametrů (rozmezí platu, jazykové znalosti a další). Když se nastaví klíčová slova špatně, pak vám, třeba jako IT manažerovi, mohou chodit nabídky práce např. na účetní nebo skladníka a ty skvělé Vám utečou mezi prsty.
Ruku na srdce. Stejný logický princip používáme i v jakémkoliv textu (v knížce, časopisu, receptu, dopisu, …), kdy hledáme nějakou konkrétní informaci. Text očima skenujeme do okamžiku, než konkrétní údaj (klíčové slovo) objevíme, tj. kdy dojde ke shodě. Teprve poté začneme podrobně číst hledanou část textu. Třeba ve Wordu je šikovná pomůckou zkratka CTRL+F, díky které si jednoduše vyhledáte dané klíčové slovo.
Nemůžeme se tak divit, že personalista pracuje úplně stejně, když denně musí přečíst několik desítek životopisů. Uvádí se dokonce, že personalista věnuje životopisu zhruba 30 sekund, než se rozhodne, jestli ho bude anebo nebude číst dál. Chcete riskovat, že ve vašem životopise nenajde, co hledá, jenom proto, že to v moři textu neobjeví?
Když přemýšlíte, jaká klíčová slova byste měli mít uvedená právě ve svém životopise a motivačním dopise, můžete vycházet buď z
a) z profese/oboru
Každý obor i každá profese má svoje specifické klíčové výrazy a zavedené zkratky. Uvedu několik málo příkladů:
b) z inzerce pracovní nabídky
I stejné věci/činnosti můžou být pojmenované různými slovy (synonymy) nebo odbornými zkratkami, anglickými výrazy, českými překlady anglických zkratek apod. Proto je dobré si prostudovat inzerát, na který budete životopis posílat a porovnat, jak určitou činnost/vlastnost pojmenovává zaměstnavatel a jak ji máte uvedenou v životopise vy. Napoví vám, která klíčová slova bude personalista hledat.
Nepoužívejte klíčová slova jako prázdné fráze nebo takové klišé (pracovitý, zodpovědný, angličtina apod.), ale uveďte je vždy v kontextu!
Proč je dobré to vědět? Může se totiž stát, že personalistka (buď očima anebo zadáním klíčového slova do databáze) hledá profil účetní se znalostí IFRS a vy budete mít uvedeno pouze, že ovládáte mezinárodní účetní standardy. Existuje tu riziko, že váš životopis vyhodnotí jako nevyhovující. Obzvlášť, pokud to bude mladý člověk bez zkušeností a nemá dostatečný přehled v oboru a ke svoji práci se staví laxně.
Tak a teď si schválně projděte svůj životopis a podívejte se, jestli v něm máte všechna důležitá klíčová slova!
Ať se vám daří,