Zdálo by se, že motivační dopis je v dnešní době přežitek a že ho nikdo nečte. Svým způsobem motivační dopis zapadl do zapomnění. Velkou roli v tom hraje i to, že ho téměř nikdo neumí správně napsat a vyhýbá se mu.
Slyšela jsem argumenty typu: „Přece nebudu psát 20 motivačních dopisů, když denně posílám životopis na 20 inzerátů.“ Ne, určitě v takovém případě nemá smysl motivační dopis psát, protože váš jediný motiv je získat „nějakou“ práci a měsíční příjem. To pro zaměstnavatele určitě není informace, díky které by vás vítal s otevřenou náručí.
Chytré firmy ví, že když vás práce baví, jste ochotni dělat mnohem víc než nezbytné minimum pro získání měsíčního platu. A proto upřednostňují motivované zaměstnance.
Nebudeme si nic nalhávat, napsat motivační dopis stojí určité úsilí. A úsilí obvykle věnujeme tomu, o co opravdu stojíme, není to tak? Pište proto motivační dopis jenom na pracovní nabídky, u kterých cítíte, že o ně opravdu stojíte a uděláte maximum, abyste tak skvělou nabídku získali. Věřte, že ty vaše pocity se pak promítnou i do energie celého dopisu a ten se přenese na jeho čitatele (v našem případě personalistu nebo zaměstnavatele). Právě proto doporučuji napsat motivační dopis co nejdříve po tom, kdy vás nějaký inzerát nadchne 🙂
Na rozdíl od životopisu, který je téměř univerzální, motivační dopis by měl reagovat na konkrétní pracovní nabídku.
Abych vám více přiblížila rozdíl mezi motivačním odpisem a životopisem, využiji určitého přirovnání z běžného života. Představte si, že vy jste produkt, který chcete prodat zaměstnavateli. Pak Váš životopis je obdobou informační brožurky a motivační dopis analogií pro výstižný leták, který má stručně a rychle zaujmout pozornost zákazníka (ve vašem případě zaměstnavatele) tak, aby si o vás chtěl zjistit víc z životopisu.
Vy a vaše schopnosti | = Produkt |
Životopis | = Informační brožura o všech funkcích |
Motivační dopis | = Leták |
Doporučení/reference | = Hodnocení zákazníků |
Je proto zřejmé, že do motivačního dopisu se nemá podrobně opisovat životopis, ale vystihnout to, co je pro zaměstnavatele/danou pracovní nabídku důležité. Úplně stejně, jako je to u letáků. Ten výstižně a poutavě zvýrazňuje pouze ty funkce produktu, které jsou pro konkrétní zákazníky důležité při výběru. Zkuste se na chvíli vcítit do role konkrétního personalisty napište do životopisu i motivačního dopisu jenom ty údaje, které by vás oslovily a motivovaly zjistit si více.
Pokud jsem Vás přesvědčila, že je dobré nebrat motivační dopis na lehkou váhu, pak si další informace a konkrétní příklady můžete přečíst v mém e-booku Krok za krokem k nové práci. Nově vznikl i e-book Motivační dopis snadno a rychle.
Pro ty z vás, kteří by si chtěli nechat vytvořit motivační dopis na míru, nabízím tuto službu zde.
Tak co, stále si myslíte, že napsat motivační dopis je zbytečné?
Budu ráda za Váš názor anebo zkušenosti na toto téma 🙂
Vaše