Nevytvářejme si žádné domněnky!

Ne vždycky jsou věci takové, jak se na první pohled zdají.  To je fakt. Proto, když jsem dostala následující dotaz z Facebooku, nezlobila jsem se, ale naopak mě motivoval, abych na tyto domněnky reagovala.

„V souvislosti s Vašimi stránkami se zeptám ještě na jinou věc, která by mě zajímala: někomu vypracujete CV nebo motivační dopis, ten potenciálního zaměstnavatele zaujme, pozve si daného člověka na pohovor. Ten člověk se ale při pohovoru ukáže jako naprostý jantar a personalistovi (či jinému člověku, který zájemce zpovídá) je nad slunce jasné, že CV ani motivační dopis nevypracoval sám, ale nechal si jej vypracovat.

Jak reagujete na zpětné vazby, kdy Vám takový klient řekne, že to bylo celé k ničemu, protože ho stejně nevzali? A i kdyby ho vzali, není to tak trošku podfuk, pokud je např. přijatý na administrativní pozici, kde bude psát jak blb, s chybami, špatně se vyjadřovat atd.? Neberte to jako výtku, ale mně vždy přišlo, že člověk musí mít to, co o sobě a hlavně jak to o sobě tvrdí, musí mít v sobě a nedá se to nakamuflovat, protože dříve či později to stejně praskne. Dá se na tom pracovat, dá se něco i naučit, ale pokud to vzdá a nechá si něco takového vypracovat bez vlastního úsilí, komu to vlastně bude ku prospěchu?

Jak je to vlastně s těmi domněnkami, vysvětluje trefně Jaroslav Dušek ve Čtyřech dohodách: „Nevytvářejme si žádné si domněnky!

https://www.youtube.com/watch?v=Im7bMNJFVzU

VELKÁ OČEKÁVÁNÍ PŘINÁŠÍ VELKÁ ZKLAMÁNÍ

Nevím, jak tuto službu dělají jiní, ale moje služby životopis na mírumotivační dopis na míru nejsou o tom, že někomu zpracuji krásnou prezentaci, kterou si daný člověk zaplatí a hotovo. Jsem si naprosto vědomá toho, že tím bych danému člověku uškodila víc, než kdyby se ucházel o pracovní místo se špatným životopisem.

Je v tom analogie – tak, jako má firma web, mají zájemci o práci životopis (byť už dnes existuje mnohem víc možností, jak dát o sobě vědět). Obojí si nejdříve alespoň okem projedete, než se rozhodnete pro další krok, jako je osobní setkání, nákup zboží/služeb,…. U obojího je podstatné, aby vnější prezentace odpovídala skutečné hodnotě, kterou vám mohou nabídnout.

Proč? Protože by v personalistovi vytvořil falešná očekávání. A sami víte, jak to dopadne, když vám někdo třeba nějaký výrobek nebo místo popíše superlativy a v reálu jste téměř vždycky zklamaní. Kdybyste neměli zbytečná velká očekávání, bylo by to pro vás OK a bez zklamání.

POKUD POCHOPÍTE „PROČ“, BUDETE VĚDĚT „JAK“

Od každého zájemce si předem vyžádám starý životopis a případně inzerát, na který se hlásí. Dám si čas, abych si poznamenala, co mi není na první pohled jasné, tj. co nemusí být jasné většině personalistů. Taky vyškrtám vše, co je jenom „vata“a co nemá pro personalistu žádnou informační hodnotu (např. to, jestli jste se narodili v Praze nebo Brně) a jenom zaplňuje prostor.

životopis na míru

Ve smluvený den a čas si zhruba hodinku povídáme tak, jako bychom vedli klasický pohovor. S tím rozdílem, že se návodnými otázkami snažím druhé straně vysvětlit, proč a co je důležité v životopise uvést. U pohovoru tak rozklíčujeme i to, kde dělá chybu v prezentaci u pohovorů. Navíc ode mě získává zpětnou vazbu, v čem je opravdu skvělý a třeba si to ani neuvědomil nebo nepřiznal. Řada z mých zákazníků mi píše, že ode mě odešli na motivovaní, s vnitřním klidem a vyšší sebedůvěrou protože jsem jim ukázala něco, co sami na sobě neviděli anebo si to nechtěli přiznat. Za tento bonus jsem moc ráda, protože pokud získáte ztracenou sebedůvěru (důvěru v sebe sama), udělali jste další krok k nalezení práce, ze které si nebudete chtít brát dovolenou.

Poté zpracovávám všechny informace tak, abych vytvořila životopis, v němž kladu důraz na detail a hlavně na autenticitu. Životopis i motivační dopis musí korespondovat s konkrétním člověkem. Musí to být jeho vizitka a ne jeho past.

Jednoduše shrnuto: vyslechnu si hodinový příběh a ten se snažím vměstnat do 2 stránek A4 tak, aby personalista věděl všechno důležité, co vědět má a to, co daný člověk dokáže obhájit (stejně, jako to obhájil u pohovoru se mnou). Navíc do něj vložím důležitá klíčová slova, protože většina personalistů zná vaši profesi jenom okrajově a orientuje se často hlavně podle nich.

NA MÍRU ZPRACOVANÝ ŽIVOTOPIS MUSÍ BÝT AUTENTICKÝ, VYPRÁVĚT VÁŠ PROFESNÍ PŘÍBĚH A OBSAHOVAT VHODNÁ KLÍČOVÁ SLOVA

JE ŽIVOTOPIS NA MÍRU PODVOD NA ZAMĚSTNAVATELE?

Ne, opravdu si nemyslím, že životopis zpracovaný od odborníka je podvod. Mám pro vás jedno srovnání.

Každá firma má udělané profesionální stránky a často má i svoje marketingové oddělení, aby dokázali předat informace o tom, co přesně nabízí. Je to snad podvod, když takové prezentace nedělá sám majitel nebo všichni ve firmě dohromady?

Taky spousta osobností má svůj slogan, image apod., pod kterým si ho vybavíte a ani o tom nepřemýšlíte, protože vám to připadá přirozené. Opravdu si myslíte, že si ho všichni vytvořili sami a nevyužili k tomu odborníky? Nejspíš ne, pokud to odpovídá skutečné osobnosti daného člověka.

KAŽDÝ JE JEDINEČNÝ A MÁ TALENT NA NĚCO JINÉHO. NENÍ OSTUDOU SI ŘÍCI O PROFESIONÁLNÍ POMOC TAM, KDE JE TO POTŘEBA

Představte si ITíka, strojaře nebo prostě pokud výborného technika/vědce/analytika, kteří jsou skvělí ve svém oboru, ale jsou „slohové střevo“. Myslíte si, že je pro ně stejně lehké napsat nějaký text jako pro asistentku nebo třeba copywritera, kteří neustále pracují s textem? Logicky ne, protože tuto dovednost nezdokonalují nebo téměř nepoužívají.

Proč by si tedy neměli říci o pomoc v oblasti, která není jejich doménou právě proto, aby si našli práci, která odpovídá jejich znalostem a dovednostem?  A díky které je pro ně jednodušší si získat i vyšší plat (statisticky prokázáno).

PÁR SLOV NA ZÁVĚR

Práce, kterou dělám je zodpovědná a já jsem si toho vědoma. Je velmi důležité umět se vcítit do člověka i do personalisty a vidět situaci z pozice prostředníka. Byť tuto službu nabízím na internetu relativně krátce, lidem radím s životopisem i jejich prezentací téměř u každého pohovoru (pokud je tomu druhá strana otevřená anebo pokud je co zlepšovat).

Vlastně pokaždé, když jsem prezentovala něčí životopis zaměstnavateli, jsem tvořila jeho hodnocení, které obsahovalo to, co by měl obsahovat dobře napsaný životopis. Muselo vystihnout potenciál a zkušenosti daného člověka a bylo třeba vypíchnout to nejdůležitější tak, abych druhou stranu zaujala a zaměstnavatel si konkrétního člověka pozval na schůzku (i když to po shlédnutí nekvalitního životopisu neměl chuť neudělat).

Vlastně jsem lidem chytala rybu (práci). Ale proč dávat rybu, když si ji může každý naučit chytat sám, kdykoliv bude potřebovat? Čím více lidí zapomene na mýty, které na trhu práce kolují a naučí se správně prezentovat svoji hodnotu (nemluvím o vychvalování se), je větší šance, že řada z vás získá velmi dobře placenou práci, ze které si nebude chtít brát dovolenou.

A to bych si opravdu moc přála – proč? Protože by se služby u nás začaly podobat službám v zahraničí, kde se lidi na sebe usmívají, jsou galantnější,… Nechodili by do práce s odporem nebo staženým žaludkem, šikana by se neobjevovala tak často a věřím,  že i firmy by to pocítily na svých ekonomických výsledcích. Vím, že nezměním svět, ale jak říká můj muž: „Kousek po kousku a jsme v Rakousku.“ Tak proč k tomu nepřispět svojí trochou do mlýna?!

Snad jsem vám odpověděla na otázky, které vám vrtaly hlavou. Máte-li další, pošlete mi je, ať si nemusíte vytvářet falešné domněnky 🙂

Mějte se krásně a učte se prezentovat to, co umíte!

S úctou

podpis.2 small

 

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>