Proč je fluktuace v HR poměrně velká

(a nejen v personálních agenturách). Samozřejmě se nedá generalizovat. Znám lidi naprosto nekompetentní na roli HR a přesto sedí na svém místě u jednoho zaměstnavatele roky a taky znám skvělé lidi, kteří umí řemeslo výborně a přitom vypadají jako fluktuanti.

Přemýšlela jsem, čím to může být a napadá mě několik možností

✔ Zkreslená představa o tom, co práce HR obnáší, že nejde jen o přátelské povídání si s lidmi (v personálce jde o obchod, ve firmách je to často multioborová záležitost)

✔ Management firmy, který nevidí v HR partnera, ale jen vykonavatele svých (mnohdy naivních a nereálných) představ bez znalosti oboru (např. najděte mi skvělého odborníka za cenu juniora, který pro nás bude pracovat aspoň 5 let a bude happy nebo Jak byste vybudovali Employr Branding … no, employer branding vám HR nevybuduje, to je vizitka celé firmy, ne HR)

✔ Přetěžování – oblast HR neustále narůstá. Zdaleka to není jen nábor nebo HR administrativa (smlouvy, zákonná školení), ale i HR marketing, People Care, benefity, správa sociálních sítí, mediace, psychologická podpora, implementace nových systémů, využití zahraničích pracovníků a s tím spojená rozsáhlá agenda znalosti víz, pracovních povolení apod. apod.

✔ Ke své práci potřebují součinnost manažerů a kolegů (i kdyby udělali svoji práci sebelépe, pokud manažer nespolupracuje při náboru, kandidáti jsou z výběrového řízení rozčarovaní a odchází)

✔ Nízký nebo žádný budget pro inovace případně vlastní školení v HR.

✔Máte spoustu nápadů, nadšení, jak věci zlepšit, ale nikoho ve firmě to nezajímá, nebo se dozvíte, že teď jsou jiné priority. A pak zčista jasna najednou tlak honem vytvořit náborové video, letáky apod. kdy není prostor tu práci udělat kvalitně a vás to strašně štve.

✔ Nutnost někdy spolupracovat s kolegy v HR, kteří jsou ve své profesi nekompetentní a jen tam jsou schovaní (protože milenka, dcera, manželka, tchýně, kamarádka)… kam jinam, když na HR jde přece „jenom o lidi“

✔ Zjištění, že to, jak se firma prezentuje navenek vůbec neodpovídá realitě a o lidi jim vůbec nejde. Aneb velké nadšení přináší velké zklamání.

✔ U náborů hledaného člověka „nevyrobíme“ a tak vložené úsilí ne vždy vyplodí adekvátní výsledek. Málokdo tuší, kolik je za tím práce a stejně i dlouhodobě ideálního člověka nemáme. A to je hodně frustrující.

✔ Uvědomění si, že role HR není pro mě a v jiné profesi (kterou jsem měla možnost poznat při pohovorech) mi bude líp

✔ V personální agentuře zjištění, že jde mnohdy o kvantitu, ne o kvalitu. Že nejde o péči o lidi, ale „prodat“ co nejvíce lidí nejvíce firmám.

Co dalšího vás napadá? Nečekám, že veřejně odkryjete věci, na které byste rádi zapomněli. Možná by bylo fajn udělat anketu a zjistit, co lidi v HR nejvíc frustruje…. co vy na to? Klidně mi napište SZ, co byste doplnili a chcete zůstat v anonymitě.

#martinakolackova#hr#nabor#otevrene#hrmarketing#employerbranding

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>