MY JSME „PRODUKT“ NA TRHU PRÁCE

Aneb: „Životopis je mrtvý. Tečka.“ Opravdu?! Vezmu to trošku oklikou.

Dostala jsem vzorek kosmetiky od kamarádky Němky, která ho sama dostala v obchodě při nákupu.

„K čemu to je?“

„To je vzorek, aby sis odzkoušela, jestli ti to vyhovuje a pak sis koupila celé balení.“🙈 Nadechnu se a slušně dodám: „Vím, k čemu je vzorek kosmetiky. Ptám se na konkrétní užití, protože nemá štítek, kde je uvedeno, jestli je to krém na rty, na ruce, na oční okolí, na jaký typ pokožky, na vrásky, na akné…. co to umí, co od toho můžu čekat“!
„Aha, to nevím“…

Nebylo by lepší, kdybych věděla aspoň základní informace, na jaký „problém“ ten krém je určený?

Když budu mít základní informace, můžu si udělat hrubý předvýběr např. 20 krémů třeba na suchou pokožku. Podle detailnějších informací bych udělala druhý předvýběr a posledních 5 krémů osobně vyzkoušela a pak si vybrala ten, který mi bude nejvíc vyhovovat pro ty moje konkrétní potřeby. Ty co vyloučím nemusí být špatné, ale mně víc sedí ten jeden.

A teď STŘIH, zkuste si představit, že jste na trhu práce. Jste firma, která potřebuje pomoc s něčím konkrétním a hledá, jaký člověk to umí, aby se přidal k nim do týmu.

Stejně jako u krému dává smysl udělat si hrubý předvýběr např. 20 lidí, protože 100 na 1 pozici si jich pozvat není úplně reálné. Jenže jak to uděláte, když budete znát jenom jejich e-mailové adresy a jména? No, dost těžko. Potřebujete aspoň hrubá data.

A k tomu slouží životopis. Plní podobnou funkci jako cedulka k tomu krému.

Interní recruiter je ve firmě obdobou nákupčího, který má za úkol předvýběr.
Potřebuje co nejlépe pochopit, jaké má firma potřeby, aby mohl co dostatečně vypsat kritéria poptávky i co za to (tj. inzerát). Díky tomu se hlásí relevantní kandidáti, kteří na oplátku dávají nějaký základní náčrt nabídky toho, co umí (při náboru je to životopis plus případně motivační dopis). Recruiter hledá shodu/průnik poptávky a nabídky a připravuje manažerům předvýběr.

Čili, čím SROZUMITELNĚJI A VĚROHODNĚJI popíšu, co chci nebo co nabízím, tím je větší šance, že se nabídka potká s poptávkou (ideálně zkrátím cestu k cíli). Platí to jak pro inzerát, tak pro životopis.

Tak co, je životopis mrtvý a nefunkční? Nebo ho necháme žít alespoň do doby, než budeme mít každý svůj EAN kód pod kůží a Al nás spáruje dle jejich analytických kritérií. A protože technika se přece nikdy nemýlí a nechybuje, nastane ráj na zemi.

Do té doby jsem tu já, abych vám pomohla napsat inzerát, motivační dopisživotopis, který vystihne, kdo jste a s kým budete ladit.

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>