Oslovení a přilákání zákazníků k produktu je ve svém základním principu velmi podobné jako oslovení a přilákání potenciálních zaměstnanců k nabídce firmy. Proč si tedy nevzít poučení ze zkušeností, které firmy díky marketingu získávají roky i v současném HR?!
Není to žádná novinka, jen ty možnosti často nevyužíváme. Pro příklad – třeba Employer Branding (budování dobrého jména zaměstnavatele), respektive EVP (Employer Value Proposition) vychází právě z klasického marketingu.
Přemýšleli jste nad tím, že ještě před 20 lety u nás byly mobily novinkou, internet byl příšerně drahý a pomalý, digitální foťák měli jen vyvolení a Facebook neexistoval? A dneska je to běžná součást našich životů.
Podobný vývoj, kterému nikdo neunikne, vidím také v personalistice. Pryč jsou ty doby, kdy stačilo zveřejnit inzerát na úřadu práce a tím veškerá aktivita skončila. Dnes je potřeba budovat dobré jméno firmy (Employer Branding), komunikovat s vlastními i potenciálními zaměstnanci prostřednictvím sociálních sítí. Sdílet novinky i pracovní inzerci.
Chcete-li být personalista, který jde s dobou, nezbývá vám, než se neustále učit a mít přesah do ekonomiky firmy, procesů, psychologie, ale také COPYWRITINGU a GRAFIKY.
A právě vytváření jednoduché grafiky se, dle mého názoru, velmi brzy stane běžnou součástí práce (nejen) všech personalistů. Jednoduše tomu neutečete. Naopak, čím dříve začnete, tím větší náskok oproti konkurenci získáte.
„Svět stále více směřuje od čtení textu k mačkání tlačítek a prohlížení obrázků.“ z knihy Jak psát reklamní texty
Aby byla reklama (v našem případě grafika pro odkaz na inzerát) úspěšná, říká se, že je třeba projít 4 etapami, které se označují zkratkou AIDA:
Jednotlivé kroky jdou po sobě, tj. pokud nevzbudíte pozornost (A) a zájem (I), těžko se dočkáte nějakého pozitivního rozhodnutí (D) a akce (A) ze strany kandidáta (pokud je ovšem vaším cílem mít dostatek zájemců o pracovní nabídku).
V dnešní době nejčastěji sdílením příspěvku na sociálních sítích, případně v jiných médiích. Je do určité míry obdobou klasického reklamního baneru.
Úspěšnost „baneru/příspěvku“ závisí na celkové vizuální podobě, tj. text i obrázek by se měli ideálně doplňovat. Viz. následující nabídka práce Office Managerky:
Grafik by jistě řekl, že obraz. Copywriter by nejspíš tvrdil, že jeho text.
Grafik tvrdí: „Obraz vydá za tisíc slov.“
Copywriter odpoví: „Tak mi tu větu OBRAZ VYDÁ ZA TISÍC SLOV nakresli!“
Ve skutečnosti se obojí může vzájemně podporovat, nebo si podrážet nohy:
OBRAZ působí na emoce a nejrychleji popíše reálné prostředí a atmosféru ve firmě. Pomůže lépe získat tzv. bezděčnou pozornost (první krok = attention), kdy prostě jen koukáte na internet a vaše oči si daný post přitáhne.
TEXT zase potřebujeme k popisu, abychom se dozvěděli náplň práce, kompetence, odměnu, termín nástupu apod. A tím získáme vědomou pozornost, tj. interest.
Tudíž nemá smysl polemizovat, co je důležitější a „hašteřit se“, ale naopak začít kooperovat a doplňovat se, aby vznikl ten nejlepší možný výsledek.
Jak vytvořit funkční text, to už lze poměrně snadno vygooglit, ale jak vytvořit funkční grafiku pro odkaz na inzerát, to už není oříšek, ale doslova ořech. Vím o tom poměrně dost, protože jsem tuto otázku začala řešit už před 3 roky a od té doby učím jiné personalisty, jak na to.
Pro ty z vás, kteří chtějí svoji práci personalisty posunout min. o další level výš, tu mám nově vznikající kurz GRAFIKY PRO PERSONALISTY:
Co vy na to? Chcete patřit mezi personalisty, kteří mění svět HR k lepšímu? K Personalistům, jejichž DNA je v souladu s DNA firmy a umí vybrat další kolegy, kteří s tímto DNA rezonují?
Těším se na vás v kurzu, protože věřím, že se sejde bezva parta lidí, kteří mají stejný cíl!
Vaše Martina