a která je nezbytná pro to, aby se tento dokument stál tím správným klíčem, otevírajícím dveře k pohovorům.
To, že, v životopisu nemáte psát prázdné fráze typu:
„Komunikoval jsem s dodavateli a odběrateli.“
„Pracoval jsem jako obchodník u firmy Pavel Novák s.r.o.“
„ Měl jsem na starosti různé projekty.“
to už jistě víte a nemá smysl to dokola omílat.
Ale vnímáte skutečně, proč je to špatně anebo si říkáte: „Co víc po mě chtějí vědět, vždyť je to jednoznačné?!“ Tak já vám můžu říct, že to jednoznačné opravdu není. Proč? Protože
NEMYSLÍME VE SLOVECH A VĚTÁCH. MYSLÍME V OBRAZECH A PŘEDSTAVÁCH.
Zkuste si teď k jednotlivým příkladům něco představit:
Ve všech třech případech může nastat mnohem víc otázek, než jsem naznačila. A tím, že napíšete velmi obecné věty, se stane to, že:
Vše, co jsem Vám napsala, totiž vychází z faktu, že když s kýmkoliv komunikujeme (píšeme nebo mluvíme), tak si vytváříme duševní obrazy, které odpovídají slovům, které pro jejich popis volíme. Jednoduše
když píšete nebo mluvíte, stáváte se jistým druhem projektoru, který promítá filmy v představách ostatních lidí.
Uvedu ještě jeden velmi jednoduchý příklad:
Když vám řeknu: „ Koupila jsem si oblečení.“ Jak snadné je pro vás si něco konkrétního představit? Myslím, že moc ne (těžko se vám v hlavě zobrazí něco konkrétního anebo si každý z vás představí něco naprosto odlišného).
Co když vám řeknu: „Koupila jsem si šaty.“ Už je to lepší, že? Vaše představa je o něco jasnější. A když Vám řeknu: „Koupila jsem si lehké letní šaty s jemnými růžovými květy.“, tak už je máte téměř před očima (i kdyby se Vaše představa lišila v detailech, asi chápete jejich využití, že se hodí na léto, mají určité vlastnosti apod.).
A to je přesně ono. Svým klientům kladu na srdce, aby v životopise anebo motivačním dopise popisovali svoje zkušenosti tak, aby si je druhá strana (posluchač, personalista, manažer) dokázali co nejvěrohodněji představit.
Pojďme si přečíst konkrétní příklad z životopisu, abyste se mohli inspirovat i pro psaní/úpravu toho Vašeho:
2015 – dosud Kvalitní potraviny s. r.o. (malá obchodní společnost – dovozce vín z celého světa) – Obchodník
Věřím, že tato jedna věc vám pomohla s pochopením, jak nejlépe popsat svoje pracovní zkušenosti, aby Vaše vysílané informace došly bez velkého zkreslení k přijímači (např. personalistovi). Spoustu dalších jednoduchých a efektních tipů nejen k životopisu, ale k celému procesu hledání práce (od pojmenování své hodnoty po pohovor) si můžete přečíst v e-booku Krok za krokem k nové práci.
Mějte se krásně a těším se na Vaše komentáře dole pod článkem anebo v naší FB skupině.