Splnil se mi pracovní sen – reklamní grafika pro OD Ikea

„Před více než 20 lety jsem se stala součástí švédské nábytkové společnosti IKEA, kdy jsem měla na starosti celý obchodní dům – veškerou komunikaci a reklamní grafiku. Po zhruba 10 letech se ze mě stal interiérový konzultant, který zákazníkům navrhuje interiéry ve 3D. Současně jsem pro IKEA pracovala jako freelancer – externí grafik. IKEA je pro mě prostě láska na celý život.“ říká Iva Machová, graphic & interior designer.

“Splnil se mi sen pracovat jako Grafik designér pro švédského giganta IKEA” říká Iva Machalová

Díky své práci personalisty mám možnost poznat řadu velmi zajímavých lidí. A tak jsem si řekla, že využiji příležitosti a vyzpovídám paní Ivu, abych vám předala pohled na roli grafiky v HR také očima profesionála.

Ivo, zmínila jste, že jste v Ikea byla jako grafik a interiérový konzultant, čemu se věnujete teď?

Nyní navrhuji interiéry pro soukromé osoby i komerční projekty. Za svůj velký úspěch považuji návrh interiéru pro knihovnu roku 2011 a roku 2018. K mým srdečným projektům patří také environmentální projekty pro základní školy. Jedná se o odpočinkové zóny, kde se děti dozví, jak správně recyklovat a nakládat s odpadem. Díky svému studiu Public relations a mediální komunikace jsem nyní dostala skvělou pracovní příležitost i v této oblasti, která spadá pod marketing a zároveň zde mohu uplatnit i svou milovanou grafiku.

V oboru působíte zhruba 20 let. Jak se z vašeho pohledu změnila role grafiky?

Někdy mám pocit, že je to úplně nový obor. Hlavně už není grafika výsadou pouze odborníků. Dnes je k dispozici řada šikovných on-line nástrojů a programů, díky kterým si menší grafiku vytvoří i laikové, kteří nepotřebují drahé programy a nemusí složitě shánět grafika, pro kterého takové malé zakázky nejsou zajímavé. Dává to velkou svobodu.

Nebála bych se grafiku přirovnat k módě. Grafika podléhá trendům a má i řadu stylů (casual, modern clasic nebo jung sweet apod.). Dnes se tíhne k čistému minimalismu, tj. bez zbytečných kudrlinek a obrázků, které působí „lacině“ (určitě si vybavíte typické obrázky ve Wordu).

Co si myslíte, že je pro tvorbu správné grafiky důležité vědět?

Lidi nečtou! O to víc je třeba vhodně upoutat obrázkem, nebo celkovou kompozicí a texty používat velmi výstižně a pokud možno poutavě.

Při tvorbě je dobré soustředit se na více proměnných – k tomu nám pomůže starý dobrý marketingový mix – PRODUKT, PRICE, PLACE, PROMOTION, PEOPLE, PROCESS. Jinými slovy si odpovědět:

  1. Co potřebuji vytvořit, tedy jaký produkt?
  2. Kolik do toho mohu nebo chci vložit úsilí/peněz?
  3. Jakou cestou budu propagovat?
  4. Kde bude grafika umístěna?
  5. Na koho by měla být grafika zacílená?
  6. V čem budu grafiku tvořit a jak distribuovat?

Jaké jsou nejčastější začátečnické chyby, kterých je dobré se vyvarovat?

  1. Tvořit grafiku, aniž bychom si právě odpověděli na výše zmíněné otázky marketingového mixu.
  2. Výběr špatně čitelného nebo nevhodného fontu.
  3. Volba obrázku (pozor na licence a kvalitu dostatečnou pro tisk nebo konkrétní média). Doporučuji – i když využijete volně použitelné dílo z foto bank, uvádějte u nich jméno autora o odkaz na něj.

Dříve než dílo pustíte do světa, vždycky ho zkonzultujte s člověkem, kterému můžete věřit. I profesionální grafik je jenom člověk a potřebuje pohled zvenčí (to platí pro gramatiku i pro celkové působení díla). Proto mi přijde super, že ve svém kurzu Grafika pro personalisty budete mít sdílenou FB skupinu, kde si můžete vzájemně poskytovat zpětnou vazbu.

Dokážete říct, co odlišuje „dobrou grafiku od té špatné“? Respektive, co je vlastně „dobrá grafika“?

Špatná je ta, která je:

  1. přeplácaná (mnoho textu, různé fonty, nevhodné obrázky, mnoho barev a tvarů),
  2. nevýrazná (nezaujme, nevzbudí pozornost).

Tj. dobrá grafika je ta, která dokáže zaujmout cílovou skupinu a pamatujete si ji ještě dlouho. Já osobně preferuji čistotu, jednoduchost a minimalistický styl s fokusem na detail a emoce.

Jako manažer jste u zakázek určitě řešili i návratnost investic. Na internetu je spousta reklamního materiálu a upoutávek – co byste doporučila personalistům, aby zvýšili dosah svých postů?

Vytvořit příspěvky (grafiku + texty), které se doplňují, mají důvtip, cílí na emoce a v lidech vyvolávají pozitivní otázky a zvědavost. Prostě aby (jak už jsem uváděla), oslovil lidi z definované cílové skupiny, kteří budou komentovat, lajkovat.

Někdy je to dost velká alchymie a dá se říct, že grafika v tom hraje stále větší roli (znovu říkám, lidi fakt téměř nečtou, očima text víceméně scanují).

Jaké nešvary v grafice stále přetrvávají a co už je dnes téměř faux-pas?

Velmi častý nešvar je kopírování! Možná si říkáte, že to dělají všichni, tak se to ztratí. Věřte mi, je to loterie, a i když to mnohým prochází, zrovna vy si můžete vytáhnout tzv. Černého Petra a být obviněni z porušení autorských práv. 

Co byste doporučila dnešním personalistům, kteří s grafikou začínají? Na co se zaměřit a naopak, čemu se vyvarovat.

Zvažte, k čemu grafiku potřebujete a kolik do ní můžete investovat. Ideální variantou je, najít si externího grafika, který vytvoří design firmě na míru. Ale chápu, že je to určitá investice, a ne každý majitel/manažer na to slyší a bude ochotný vám vyjít vstříc.

Rozumím také tomu, že trávit hodiny na internetu a hledat jednoduché a funkční nástroje taky není levné a moc efektivní, protože to stojí váš čas, který byste měli věnovat kandidátům a interním zaměstnancům.

Tady vidím jako ideální kompromis (třeba do začátku) kurz, který vás naučí, jak s vybranými nástroji pracovat, jak u tvorby přemýšlet a bude vám dávat zpětnou vazbu na vaše díla, abyste si nevhodnou grafikou více neuškodili, než pomohli. Za mě je kurz Grafiky pro personalisty skvělou volbou.

Jednak se naučíte vytvářet jednoduché vizuály, které nejsou svým rozsahem pro profesionální grafiky zajímavou a rentabilní zakázkou a uvidíte-li výsledek. Věřím, že pak snadněji přesvědčíte manažera, aby vám profesionál vytvořil jednotný vizuální styl firmy. A pak si díky svým znalostem budete na vybraných layoutech snadno upravovat texty (termín nástupu, výši mzdy apod.) během pár kliknutí.

S grafikou je to podobně jako s výběrem lidí. Stačí je „navnímat“ a pak jen vědět, jak to technicky ztvárnit. Když se chce a je dobré vedení, naučí se člověk cokoliv.

Ivo, vy jste aktuálně vystudovala obor Mediální komunikace a public relations na škole Mezinárodních a veřejných vztahů v Praze. Jak vnímáte PR v personalistice?

PR vytváří lidé (svým chování, prezentací apod.) a tím mají velkou moc vytvářet určité mínění a ovlivňovat veřejnost. Ve firmách má na dobré jméno (dobré PR) vliv všichni, co prezentují firmu tzv. navenek. A tady vnímám, že personalisté v tom hrají velkou roli. Jednak tím, jak komunikují s potenciálními kandidáty a také vlastním výběrem kandidátů, které prezentují manažerům.

Vytvářet graficky hezké a lákavé inzeráty a posty je fajn, ale pokud je realita naprosto odlišná, tak to firmě víc uškodí, než pomůže. Už v 60. letech minulého století řekl kanadský filozof a teoretik komunikace Marshall McLuhan, že jsme jedna velká globální vesnice.

Jste připraveni naučit se vytvářet si vlastní grafiku – snadno a rychle? Naučím Vás to v novém on-line kurzu Grafika pro personalisty, který začíná jen 1x – 2x v roce. Těším se na Vás uvnitř kurzu, Martina

Share
Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji více než 12 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů