Celý život je o hospodaření s energií. Pokud jsme sami za sebe, pak je na nás, abychom se motivovali, povzbuzovali nebo se podporovali. Fungujeme-li v páru, může to mít negativní efekt – kdy jedna strana dává a druhá bere, ale pokud „to zapadne“ a sejdou se 2 strany a obě „chtějí“ pak společná energie nemusí být jen dvojnásobná, ale mnohem větší. Jak píšou autoři článku časopisu FirstClass „Proč 1 + 1 ve vztahu není 2“:
„Fungují-li v páru obě strany, nedochází k prostému součtu dvou energií, ale k synergii, tedy synchronizované energii. Každý z partnerů dává jednou, ale oba inkasují dvakrát.“
Tento článek je zaměřený na klasický vztah, ale já v něm vidím mnohem víc. Je to analogie i obchodních vztahů (zaměstnanec vs zaměstnavatel, dodavatel vs. odběratel apod.)
Odpovídá mi to třeba na otázku, proč vlastně nemůžu pracovat s kýmkoliv. Proč mi některé pracovní vztahy tak moc braly a ani zajímavá finanční odměna to „nezachránila?“ Uvědomuju si to už nějaký ten rok, ale nějak jsem to nedokázala pojmenovat. Naštěstí s každým dalším člověkem, kterého potkám a který to má podobně, se mi daří nacházet odpovědi.
Většinou jsou to lidé, kteří mi „náhodou“ přijdou do života (ne, taky nevěřím na náhody). Podobně jsem se setkala s Davidem Másilkou před pár dny ve Velkých Losinách a ráda bych Vám ho představila. Proč? Protože když ve svých článcích říkám to, co si myslím, že v businessu není zdravé (tj, např. že to, jak fungují některé firmy i obchodní vztahy, je dlouhodobě neudržitelné), měla bych přece přijít taky s pozitivními příklady. Ukázat tak světu, že moje myšlenky nejsou jenom utopií, ale je stále víc a víc lidí, kteří vnímají, že nemůžou pracovat jenom pro peníze, ale potřebují získávat zpět i část energie, kterou do práce vloží. Jedině tak může vzniknout zdravý a (alespoň částečně) rovnovážný a dlouhodobě udržitelný businessový vztah.
Martino, souhlasím s Vámi. Synergie existují na všech úrovních a vždy je moc krásné je sledovat. V synergickém působení je ukryta obrovská síla, kterou je užitečné pochopit a snažit se jí inspirovat.
Tam kde synergie cítit není, není něco zdravého. V tomto případě je vždy vhodné, nejdříve odhalit a vyřešit energetický blok a až poté pokračovat dalšími kroky. Když se energie partnerů vzájemně nedoplňují, partneři jsou z toho nešťastní, unavení, někdy demotivovaní a to není prostředí vhodné pro tvorbu něčeho nového.
Baví mě a současně velmi vnitřně naplňuje, být u toho, když někomu něco docvakne a najednou je vše jasnější. Odjakživa rád všechno pozoruji a ptám se, když nerozumím. Dá se říct, že mnou skrytou vášní je pojmenovávat skutečný stav věcí včetně osvětlování jemných rytmů a energií, které vše provází.
Vědomý byznys vnímám jako koncept, který propojuje podnikatelský pragmatismus s hodnotami a osobními potřebami podnikatelů samotných, ale i jejich byznys partnerů, zaměstnanců a samozřejmě i jejich klientů. Věřím, že byznys lze dělat plně v souladu s nejlepším vědomím, svědomím a vlastními hodnotami. Do podnikatelského záměru to přináší radost z naplňování „vyššího“ smyslu podnikání, která je viditelná, jak v ziscích finančních, tak i vztahových, emocionálních a někdy dokonce i spirituálních.
Z hlediska hodnot zastánce vědomého byznysu poznáte tak, že kladou udržitelnost, citlivost a čistotu před vysoký krátkodobý zisk a každoroční růst. Uvědomují si totiž, že ty jsou vždy z energetického hlediska něčím (ne zrovna hodnotným) vyváženy. Z vlastní zkušenosti vím, že při honění zisku a růstu se člověk dříve nebo později musí uchýlit k nejrůznějšími úlitbám vůči sobě, svým partnerů, klientům či planetě. Mě osobně doslova na kolena srazilo mé tělo. V určitou chvíli mi řeklo: A dost, toto už dělat nemůžeš, jinak nebudu fungovat. A nefungovalo.
Před zhruba dvěma lety jsem si řekl, že chci i nadále pokračovat s prací byznys facilitátora a konzultanta, ale současně jsem se rozhodl, že budu naslouchat svému tělu, které jak jsem už naznačil, u některých dřívějších zakázek „neposlouchalo“. Například těsně před vyvrcholením několika týdenní série workshopů se mi jakoby „z ničeho nic“ sevřelo hrdlo, opuchl mi krk a já nemohl jako facilitátor závěrečného strategického workshopu mluvit. V té době jsem si pro sebe definoval, že budu participovat pouze na projektech, v nichž cítím „vyšší“ smysl. Nejde primárně o vyšší či rychlejší výdělek.
Po několika málo odmítnutí poptávek z mého pohledu „bez smyslu“ se stala zajímavá věc, zakázky starého typu přestaly chodit. Pak se objevili noví lidé, se kterými přišli i nové „smyslu-plné“ zakázky.
Účast na takových projektech vnímám spíše jako poslání něž jako dělání byznysu. Například šlo o:
Nabízím facilitační služby k tématům, která klienta aktuálně v jeho podnikání pálí. Jak je z uvedených příkladů zřejmé, moji stávající klienti nejsou velké firmy, které mají dopředu přesně definováno, co potřebují. U malých a středních firem či start-upů je obvyklé, že prvním krokem naší spolupráce je rozkrytí strategických témat, jako jsou podnikatelské vize, záměr či směřování. Teprve potom klient dokáže relevantně definovat, co vlastně potřebuje. Cestu od: „Cítím, že něco chci“ k: „Vím, co přesně potřebuji“, je i u velmi uvědomělých podnikatelů obvykle třeba prošlápnout, někde je třeba klestit.
Když už máme definované zadání, tak obvykle nadesignuji zážitkový workshop, na kterém dojde k uvědomění situace a naplánování akčních kroků či k tvorbě něčeho nového (značky, loga, obalu, komunikační strategie apod.). Nejsilněji se cítím ve zmiňovaném marketingu, ale věnuji se i jiným „nečíselným“ oblastem byznysu jako jsou obchod, lidské zdroje či procesy.
Věřím, že ano a děkuji za toJ Podstatné je, stát se součástí komunity lidí s podobnými hodnotami. To může chvíli trvat, ale rozhodně tady pro každého jeho komunita je. Komunity „vědomých podnikatelů“ jsou, jsou podnikatelsky velmi aktivní a dle mého vnímání v poslední době rostou.
Vnímejte vše, co se ve vás děje, věřte svým pocitů a signálům svého těla a s plnou otevřeností se ptejte: co to je a proč se (mi) to děje. Vaše nitro a tělo vám neustále ukazují, kudy vede vaše životní cesta, je potřeba jen naslouchat a s důvěrou se nechat vést.
Davide, moc Vám děkuji za Vaše odpovědi a za Váš čas – věřím, že náš rozhovor může být inspirací anebo motivací všem, kteří cítí, že „business zaměřený striktně na maximalizaci zisku za každou cenu“ není dlouhodobě udržitelný.
David pochází z Velkých Losin, kam se po studiích v Olomouci a budování kariéry v Praze s radostí opět vrátil. Jeho život je bytostně spojený s manželkou Ivicou, dvěma dcerkami, pohybem v jesenické přírodě, včelařením, bylinkařením, čtením knih s duší a vnímáním všudypřítomných energií. Klíčové milníky jeho pracovní cesty jsou zážitkové vzdělávání, kvalitativní výzkum, výzkum trhu, inovace, management a nezávislá facilitátorsko-konzultační činnost pro klienty se smysluplnými záměry. Odkazy na některé z jeho projektů: http://www.chutnej.cz/, http://www.hlinenydum.cz/, http://ullersdorf.cz. Více o Davidovi se dozvíte např. zde