Zapomeňte na „holiday-office“ a relaxujte!

Aneb jak si užít dovolenou a po návratu do pracovního procesu se nezbláznit?

Asi to zná většina za nás. Před dovolenou nevíme „kam dřív skočit“, takže i během prvních pár dní dovolené trvá, než dokážeme skutečně „vypnout“ a nemyslet na to, jestli jsme na něco nezapomněli. A než si konečně začneme užívat, už vidíme, že se nám dny volna rychle krátí a některé z nás už napadají myšlenky, co za hrůzu nás po návratu opět čeká. A to ani nemluvím o „dovolené“, kdy musíte být neustále na telefonu a u počítače. Tomu by se dal vymyslet název „holiday-office“, kdy jsme sice fyzicky na dovolené, ale myšlenkami řešíme problémy v práci.  Jak to teda udělat, abychom si dovolenou užili?

SAILORSCLUB

NEPODCEŇUJTE PŘÍPRAVU

  • Plánování a pracovní příprava by měly začít s dostatečným předstihem.
  • Je důležité zaměřit se VČAS zejména na úkoly, které nesnesou odkladu a mají nejvyšší prioritu.  Tím se minimalizuje riziko, že bychom je opravdu nestihli (člověk nikdy neví, jaká nepříjemná okolnost se mu postaví do cesty) a stres z nás lépe opadne. Navíc nás nebudou strašit po dobu dovolené a mučit ani po návratu z ní.
  • Pokud máme někoho, kdo nás bude v době nepřítomnosti zastupovat, měli bychom mu předat veškeré informace (nejlépe v písemné podobě) a uvést taky priority k jednotlivým činnostem. Ideální (v případě důležitých záležitostí) je uvádění našeho zástupce do kopií e-mailů, aby byl v obraze a mohl si informace vyhledat a případně dát do souvislostí. Věřte, že ani předávání seznamu úkolů při rozloučení mezi dveřmi není zrovna dobrá volba.
  • Dokumenty (např. reporty, prezentace, důležité podklady) je dobré uložit třeba na sdílený disk, aby náš zástupce anebo kolegové měli možnost si informace dohledat a nevolali kvůli každé maličkosti.
  • Samozřejmostí je nastavit si automatickou odpověď v e-mailu (out of office), ve kterém je dobré uvést období, po které nebudete v kanceláři. Ideální je uvést  také kontakt na Vašeho případného zástupce.
  • Všechny procesy, které jdou nastavit automaticky, včas zajistěte. Například pravidelné rozesílání informačních e-mailů, posty na facebooku apod. lze nastavit s předstihem klidně i několika desítek dní a vyhnout se tak stresu posledních dní před dovolenou.

DOVOLTE SI MÍT NA DOVOLENÉ VOLNO

Protože trvá, než se tělo po této stresové vlně uvolní, uvádí se, že dovolená by měla trvat alespoň 14 dní v kuse.  Je jasné, že málokomu se podaří být celou dobu mimo telefonní signál, případně bez internetu. Zvažte ale, jestli se pak jedná o dovolenou anebo něco na způsob „holiday-office“, kdy jste na dovolené fyzicky, ale myšlenkami neustále v práci.

Využijte dovolenkový čas na to, abyste načerpali nové zážitky (pracovat budete nejspíše po zbytek roku). Snažte se užívat přítomného okamžiku a nestresovat se tím, co bude, až se vrátíte „zpět do reality“.

Pro ty z vás, kteří se nemůžou zbavit pocitu, že bez nich to v práci nezvládnou, mám jednu radu. Představte si, že dostanete infarkt a skončíte (v lepším případě) na nemocničním lůžku. Taky si v práci bez vás budou muset poradit. Ač si to nechceme připustit, jsme (více či méně) všichni nahraditelní.

DEPRESE PŘI NÁVRATU DO PRACOVNÍHO KOLOTOČE

Po návratu z dovolené je dobré si nechat alespoň den volna na aklimatizaci, aby se náš návrat do práce nepodobal léčbě šokem. Už tak je téměř jisté, že první dny po návratu budou vykoupené hodinami přesčasů, kdy budeme vyřizovat nahromaděnou práci.

Těm, co sedí u počítače, hrozí, že je pan Outlook zaplaví hromadou e-mailů a jenom jejich pročítání zabere několik hodin. Tady je nejjednodušší rada: „Nečtěte e-maily podle data jejich doručení, ale podle toho, jakou prioritu má jejich vyřízení.“

Někteří odborníci uvádí, že po psychické stránce pomůže vzít si nějakou drobnost z dovolené (třeba typickou mušli/fotku) s sebou do práce a připomínat si, že naše dovolené nebyla „fata morgana“, ale super zážitek, který stál za to.  Také se uvádí, že vás od případné po-dovolenkové deprese uchrání plán na nějakou zajímavou akci, na kterou se můžete těšit a upoutat na ni svoji pozitivní pozornost.

Tak doufám, že si svoji dovolenou nenecháte zkazit a naopak si ji maximálně užijete 🙂

Krásné léto Vám přeje

podpis.2 small

 

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>