Proč 1 + 1 není dva aneb rozhovor s Davidem Másilkou o synergii v podnikání

Celý život je o hospodaření s energií. Pokud jsme sami za sebe, pak je na nás, abychom se motivovali, povzbuzovali nebo se podporovali. Fungujeme-li v páru, může to mít negativní efekt – kdy jedna strana dává a druhá bere, ale pokud „to zapadne“ a sejdou se 2 strany a obě „chtějí“ pak společná energie nemusí být jen dvojnásobná, ale mnohem větší.  Jak píšou autoři článku časopisu FirstClass „Proč 1 + 1 ve vztahu není 2“:

„Fungují-li v páru obě strany, nedochází k prostému součtu dvou energií, ale k synergii, tedy synchronizované energii. Každý z partnerů dává jednou, ale oba inkasují dvakrát.“

Tento článek je zaměřený na klasický vztah, ale já v něm vidím mnohem víc. Je to analogie i obchodních vztahů (zaměstnanec vs zaměstnavatel, dodavatel vs. odběratel apod.)

Odpovídá mi to třeba na otázku, proč vlastně nemůžu pracovat s kýmkoliv. Proč mi některé pracovní vztahy tak moc braly a ani zajímavá finanční odměna to „nezachránila?“ Uvědomuju si to už nějaký ten rok, ale nějak jsem to nedokázala pojmenovat. Naštěstí s každým dalším člověkem, kterého potkám a který to má podobně, se mi daří nacházet odpovědi.

Většinou jsou to lidé, kteří mi „náhodou“ přijdou do života (ne, taky nevěřím na náhody).  Podobně jsem se setkala s Davidem Másilkou před pár dny ve Velkých Losinách a ráda bych Vám ho představila. Proč? Protože když ve svých článcích říkám to, co si myslím, že v businessu není zdravé (tj, např. že to, jak fungují některé firmy i obchodní vztahy, je dlouhodobě neudržitelné), měla bych přece přijít taky s pozitivními příklady.  Ukázat tak světu, že moje myšlenky nejsou jenom utopií, ale je stále víc a víc lidí, kteří vnímají, že nemůžou pracovat jenom pro peníze, ale potřebují získávat zpět i část energie, kterou do práce vloží.  Jedině tak může vzniknout zdravý a (alespoň částečně) rovnovážný a dlouhodobě udržitelný businessový vztah.

Davide, vnímáte to stejně, co se týče energií v práci/businessu?

Martino, souhlasím s Vámi. Synergie existují na všech úrovních a vždy je moc krásné je sledovat. V synergickém působení je ukryta obrovská síla, kterou je užitečné pochopit a snažit se jí inspirovat.

Tam kde synergie cítit není, není něco zdravého. V tomto případě je vždy vhodné, nejdříve odhalit a vyřešit energetický blok a až poté pokračovat dalšími kroky. Když se energie partnerů vzájemně nedoplňují, partneři jsou z toho nešťastní, unavení, někdy demotivovaní a to není prostředí vhodné pro tvorbu něčeho nového.

Jak jste dospěl k tomuto vnímání světa? Předpokládám, že to nebylo hned – jaká k tomu vedla cesta?

Baví mě a současně velmi vnitřně naplňuje, být u toho, když někomu něco docvakne a najednou je vše jasnější. Odjakživa rád všechno pozoruji a ptám se, když nerozumím. Dá se říct, že mnou skrytou vášní je pojmenovávat skutečný stav věcí včetně osvětlování jemných rytmů a energií, které vše provází.

Líbí se mi Vaše definice výrazu VĚDOMÝ BUSINESS. Můžete ji, prosím, definovat tak, jak ho vnímáte?

Vědomý byznys vnímám jako koncept, který propojuje podnikatelský pragmatismus s hodnotami a osobními potřebami podnikatelů samotných, ale i jejich byznys partnerů, zaměstnanců a samozřejmě i jejich klientů. Věřím, že byznys lze dělat plně v souladu s nejlepším vědomím, svědomím a vlastními hodnotami. Do podnikatelského záměru to přináší radost z naplňování „vyššího“ smyslu podnikání, která je viditelná, jak v ziscích finančních, tak i vztahových, emocionálních a někdy dokonce i spirituálních.

Z hlediska hodnot zastánce vědomého byznysu poznáte tak, že kladou udržitelnost, citlivost a čistotu před vysoký krátkodobý zisk a každoroční růst. Uvědomují si totiž, že ty jsou vždy z energetického hlediska něčím (ne zrovna hodnotným) vyváženy. Z vlastní zkušenosti vím, že při honění zisku a růstu se člověk dříve nebo později musí uchýlit k nejrůznějšími úlitbám vůči sobě, svým partnerů, klientům či planetě. Mě osobně doslova na kolena srazilo mé tělo. V určitou chvíli mi řeklo: A dost, toto už dělat nemůžeš, jinak nebudu fungovat. A nefungovalo.

Z našeho setkání jsem pochopila, že si své klienty skutečně vybíráte – a ne podle výše odměny, ale podle jiných kritérií. Pro jaké zákazníky už dneska pracujete?

Před zhruba dvěma lety jsem si řekl, že chci i nadále pokračovat s prací byznys facilitátora a konzultanta, ale současně jsem se rozhodl, že budu naslouchat svému tělu, které jak jsem už naznačil, u některých dřívějších zakázek „neposlouchalo“. Například těsně před vyvrcholením několika týdenní série workshopů se mi jakoby „z ničeho nic“ sevřelo hrdlo, opuchl mi krk a já nemohl jako facilitátor závěrečného strategického workshopu mluvit. V té době jsem si pro sebe definoval, že budu participovat pouze na projektech, v nichž cítím „vyšší“ smysl. Nejde primárně o vyšší či rychlejší výdělek.

Po několika málo odmítnutí poptávek z mého pohledu „bez smyslu“ se stala zajímavá věc, zakázky starého typu přestaly chodit. Pak se objevili noví lidé, se kterými přišli i nové „smyslu-plné“ zakázky.

Účast na takových projektech vnímám spíše jako poslání něž jako dělání byznysu. Například šlo o:

  • Tvorbu značky a hledání cílového zákazníka pro veganský fastfood Chutnej.
  • Definování firemní strategie pro firmu Hliněný dům.
  • Redefinici a návrh značky pro lokální likérku Ullersdorf a definice klíčového produktového portfolia.
  • Tvorbu značky a etikety pro domácí pivovar Křikloun Karel.
  • Specifikace záměru a strategické vize pro milovníka výroby kvalitních domácích sýrů.

Co konkrétně za služby nabízíte? Je to „jenom marketing“?

Nabízím facilitační služby k tématům, která klienta aktuálně v jeho podnikání pálí. Jak je z uvedených příkladů zřejmé, moji stávající klienti nejsou velké firmy, které mají dopředu přesně definováno, co potřebují. U malých a středních firem či start-upů je obvyklé, že prvním krokem naší spolupráce je rozkrytí strategických témat, jako jsou podnikatelské vize, záměr či směřování. Teprve potom klient dokáže relevantně definovat, co vlastně potřebuje. Cestu od: „Cítím, že něco chci“ k: „Vím, co přesně potřebuji“, je i u velmi uvědomělých podnikatelů obvykle třeba prošlápnout, někde je třeba klestit.

Když už máme definované zadání, tak obvykle nadesignuji zážitkový workshop, na kterém dojde k uvědomění situace a naplánování akčních kroků či k tvorbě něčeho nového (značky, loga, obalu, komunikační strategie apod.). Nejsilněji se cítím ve zmiňovaném marketingu, ale věnuji se i jiným „nečíselným“ oblastem byznysu jako jsou obchod, lidské zdroje či procesy.

Možná někoho napadne otázka, jestli je to business, který je výdělečný, respektive, jestli je tu dost „vědomých zákazníků“. Jak to vidíte?

Věřím, že ano a děkuji za toJ Podstatné je, stát se součástí komunity lidí s podobnými hodnotami. To může chvíli trvat, ale rozhodně tady pro každého jeho komunita je. Komunity „vědomých podnikatelů“ jsou, jsou podnikatelsky velmi aktivní a dle mého vnímání v poslední době rostou.

Co byste vzkázal všem, které to táhne stejným směrem, ale ještě nepřekonali strach pro to, aby vystoupili ze své komfortní zóny?

Vnímejte vše, co se ve vás děje, věřte svým pocitů a signálům svého těla a s plnou otevřeností se ptejte: co to je a proč se (mi) to děje. Vaše nitro a tělo vám neustále ukazují, kudy vede vaše životní cesta, je potřeba jen naslouchat a s důvěrou se nechat vést.


Davide, moc Vám děkuji za Vaše odpovědi a za Váš čas – věřím, že náš rozhovor může být inspirací anebo motivací všem, kteří cítí, že „business zaměřený striktně na maximalizaci zisku za každou cenu“ není dlouhodobě udržitelný.

KDO JE DAVID MÁSILKA?

David pochází z Velkých Losin, kam se po studiích v Olomouci a budování kariéry v Praze s radostí opět vrátil. Jeho život je bytostně spojený s manželkou Ivicou, dvěma dcerkami, pohybem v jesenické přírodě, včelařením, bylinkařením, čtením knih s duší a vnímáním všudypřítomných energií. Klíčové milníky jeho pracovní cesty jsou zážitkové vzdělávání, kvalitativní výzkum, výzkum trhu, inovace, management a nezávislá facilitátorsko-konzultační činnost pro klienty se smysluplnými záměry. Odkazy na některé z jeho projektů: http://www.chutnej.cz/, http://www.hlinenydum.cz/, http://ullersdorf.cz. Více o Davidovi se dozvíte např. zde

Martina Koláčková

Profesi personalisty se věnuji více než 11 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Současně jsem průvodcem jednotlivcům při hledání toho jejich pravého zaměstnání.
 
Konkrétně nabízím: HR analýzy, HR Branding, Recruiting, HR poradenství.
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce.
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *