Jedna velmi zásadní věc, kterou vám o životopise zatím nikdo neřekl

a která je nezbytná pro to, aby se tento dokument stál tím správným klíčem, otevírajícím dveře k pohovorům.

To, že, v životopisu nemáte psát prázdné fráze typu:

„Komunikoval jsem s dodavateli a odběrateli.“

„Pracoval jsem jako obchodník u firmy Pavel Novák s.r.o.“

„ Měl jsem na starosti různé projekty.“

to už jistě víte a nemá smysl to dokola omílat.

Ale vnímáte skutečně, proč je to špatně anebo si říkáte: „Co víc po mě chtějí vědět, vždyť je to jednoznačné?!“ Tak já vám můžu říct, že to jednoznačné opravdu není.  Proč?  Protože

NEMYSLÍME VE SLOVECH A VĚTÁCH. MYSLÍME V OBRAZECH A PŘEDSTAVÁCH.

Zkuste si teď k jednotlivým příkladům něco představit:

  • Víte, kdo jsou ti dodavatelé? Jsou to malé, střední anebo velké firmy? V jakém segmentu? Jsou české anebo v zahraničí? Domlouváte obchody anebo jen operativně nakupujete či zásobujete odběratele dle dopředu stanovených podmínek?
  • Co dělá firma Pavel Novák? Je to výrobní firma nebo jen obchodní? Má obchodník na starosti rychloobrátkový obchod anebo se jedná o investiční celky? Je jeho úkolem uzavřít smlouvu a poté předat anebo se stará o kompletní zakázku od A až do Z?
  • Mě jste na starosti různé projekty? Aha, a co znamená mít je na starosti? Podepsat se za ně a zodpovídat za své podřízené? Nabídnout projekty zákazníkům, udělat kalkulace a poté předat výrobě anebo sami zakázky koordinovat od A do Z?

Ve všech třech případech může nastat mnohem víc otázek, než jsem naznačila. A tím, že napíšete velmi obecné věty, se stane to, že:

  • Druhá strana si těžko představí, co se pod obecnou větou skrývá.
  • Začne si vytvářet svoje domněnky podle vlastních dosavadních zkušeností. A pak to funguje jako tichá pošta. To, co vyšle vysílač je naprosto jiné, než se dostane k přijímači. Prostě druhá strana vůbec neví, jaké jsou vaše skutečné kvality.
  • V nejlepším případě se začne personalista vyptávat na podrobnosti (riziko je v tom, že se na váš životopis nemusí dostat řada, protože několik šikovných lidí před vámi napsalo životopis jednoznačněji/uchopitelněji a zástupci firmy si mezi nimi jednoho bez problémů vyberou. Vy pak oškrábete mrkvičku.)

Vše, co jsem Vám napsala, totiž vychází z faktu, že když s kýmkoliv komunikujeme (píšeme nebo mluvíme), tak si vytváříme duševní obrazy, které odpovídají slovům, které pro jejich popis volíme.  Jednoduše

když píšete nebo mluvíte, stáváte se jistým druhem projektoru, který promítá filmy v představách ostatních lidí.

Uvedu ještě jeden velmi jednoduchý příklad:

Když vám řeknu: „ Koupila jsem si oblečení.“ Jak snadné je pro vás si něco konkrétního představit? Myslím, že moc ne (těžko se vám v hlavě zobrazí něco konkrétního anebo si každý z vás představí něco naprosto odlišného).

Co když vám řeknu: „Koupila jsem si šaty.“ Už je to lepší, že?  Vaše představa je o něco jasnější.  A když Vám řeknu: „Koupila jsem si lehké letní šaty s jemnými růžovými květy.“, tak už je máte téměř před očima (i kdyby se Vaše představa lišila v detailech, asi chápete jejich využití, že se hodí na léto, mají určité vlastnosti apod.).

A to je přesně ono.  Svým klientům kladu na srdce, aby v životopise anebo motivačním dopise popisovali svoje zkušenosti tak, aby si je druhá strana (posluchač, personalista, manažer) dokázali co nejvěrohodněji představit.

Pojďme si přečíst konkrétní příklad z životopisu, abyste se mohli inspirovat i pro psaní/úpravu toho Vašeho:

 

2015 – dosud     Kvalitní potraviny  s. r.o. (malá obchodní společnost – dovozce vín z celého světa) – Obchodník

  • Mám kompletní zodpovědnost za veškeré aktivity týkající se vína z Jižní Afriky – od nákupu přes marketing až po péči o stálé i nové zákazníky.
  • Starám se o marketing (správa webových stránek, FB, články do časopisů, soutěže, tematické akce apod.).
  • Organizuji komorní degustace vína 5 – 10 lidí (příprava prostorů a zejména programu tak, abych zákazníky nenuceně vtáhl a byl to pro ně zážitek).
  • Výběr, strategické plánování nákupu a organizace dovozu vín (2x ročně lodí).
  • Návštěvy zákazníků (restaurace, firemní zákazníci, maloodběratelé,..) k udržování vztahů a nabídce nových vzorků.
  • Zpracování příslušné administrativy (fakturace, vyúčtování akcí apod.)

 

Věřím, že tato jedna věc vám pomohla s pochopením, jak nejlépe popsat svoje pracovní zkušenosti, aby Vaše vysílané informace došly bez velkého zkreslení k přijímači (např. personalistovi). Spoustu dalších jednoduchých a efektních tipů nejen k životopisu, ale k celému procesu hledání práce (od pojmenování své hodnoty po pohovor) si můžete přečíst v e-booku Krok za krokem k nové práci.

Mějte se krásně a těším se na Vaše komentáře dole pod článkem anebo v naší FB skupině.

Martina Koláčková
Profesi personalisty se věnuji 15 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Společně pracujeme na zlepšení HR procesů a budování Employer Brandingu. Jednotlivcům nabízím kariérové poradenství, životopis a motivační dopis na míru.
 
Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost i funkčnost. (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR audit, HR Branding, Recruiting, Grafiku pro personalisty, HR poradenství na míru
 
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce. a vytvořila on-line kurz GRAFIKA PRO PERSONALISTY
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>