EXCEL – brzda k lepší práci?!

excelNení to tak dávno, co jsem se setkala s názorem, že Excel může být důvodem pro to, aby Vás nepřijali v nějakém zaměstnání. Upřímně, napadají mě 3 situace, kdy můžete tuto odpověď získat.

  • Hlásili jste se na pracovní nabídku analytika, pro kterého je Excel stále ještě hlavním nástrojem k práci. Takový člověk by měl mít kontingenční tabulky v malíčku. I když ještě záleží, jestli se hlásí na juniorní nebo seniorní práci.
  • Personalista hledal důvod, jak vás odmítnout a tak vybral nějakou objektivní znalost, kde je zřejmé, že ji neumíte dokonale a dá vám tím najevo, že není o čem polemizovat. A to i přes to, že znalost Excelu byla zpočátku prezentovaná jako okrajová záležitost.  Prostě se Excel hodil jako výmluva, aby se vás zbavili. V tomto případě doporučuji se zeptat k čemu konkrétně a jak byste na daném místě Excel používali a zda by Vás přijali, pokud byste během měsíce dokázali, že jste schopní se vše doučit.
  • Personalista/manažer (zbytečně) bazírují na znalosti Excelu. Já osobně si myslím, že znalost Excelu, stejně jako jiných „hard skills“ by se neměly příliš přeceňovat. Důležitější je, jestli má člověk schopnost se určitý program nebo znalost doučit a hlavně, jestli se chce tyto znalosti doučit CHCE.

    Vzkaz pro personalisty a manažery: Excel je technická dovednost, která se dá naučit. Dle mého názoru je mnohem důležitější umět přemýšlet analyticky a dávat si věci do souvislostí. Potom je naučení se práce v Excelu otázkou cviku. Nezapomínejme, že žádný učený z nebe nespadl – naučit se můžeme všechno – PODSTATNÉ JE, JESTLI K TOMU DANÝ ČLOVĚK MÁ VZTAH A HLAVNĚ CHCE!

JAK POPSAT SVOJI ZNALOST EXCELU V ŽIVOTOPISU

Z praxe vím, že informace o znalostech Excelu, které jsou běžně uváděné v životopise, nemají téměř žádnou vypovídací schopnost. Není na tom nic divného, protože se jedná o subjektivní hodnocení, tj. obvykle se s něčím anebo s někým srovnáváme.

Pro příklad uvedu, že pokročilou znalost si může uvést skvělý analytik, který využívá v Excelu i makra. Stejně tak, jako se za pokročilého uživatele považuje někdo, kdo umí v Excelu udělat jednoduchou tabulku, protože v okolí s Excelem nikdo neumí a ve srovnání s nimi je vlastně pokročilým uživatelem.

Jak tedy správně označit svoji znalost Excelu?

  1. Základní znalost – máte představu, co program umí, trošku se v něm orientujete a dokážete si vytvořit jednoduchou tabulku.
  2. Uživatelská znalost – pokud běžně pracujete s tabulkami, umíte jednoduché funkce v Excelu, kdy provedete základní matematické operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení), řazení dle abecedy či jiných kritérií apod.
  3. Mírně pokročilá znalost – ovládáte složitější funkce, pracujete s kontingenčními tabulkami, umíte si opravit některé vzorce, ale nejste na té úrovni, kdy byste vytvářeli složité operace o tisíci řádcích apod.
  4. Pokročilá znalost – vytváříte a konsolidujete složité tabulky i grafy. Vytváříte složitější vzorce, pracujete s makry apod.

Vzkaz pro uchazeče o práci: Umět Excel na uživatelské úrovni je určitě dobré pro každou práci – může vám to zjednodušit pracovní úkony a ušetřit neskutečně mnoho času a nervů.

Používáte-li kontingenční tabulky anebo makra, pak to určitě do životopisu uveďte – obzvláště, pokud si to dané pracovní místo žádá. Jsou to totiž velmi často klíčová slova. Budu-li mít podmínku pro konkrétní práci znalost kontingenčních tabulek, pak zadám výraz „kontingenční tabulky“ do databáze, a pokud máte v životopise pouze slovo Excel, nemám šanci rozeznat, zdali tuto dovednost máte. Jednoduše  – databáze váš životopis nevyfiltruje a vy snižujete svoji šanci na úspěch.

EXCEL U PRACOVNÍHO POHOVORU

Asi je všem jasné, že právě proto, že papír (respektive životopis) snese všechno, je důležité, ověřit si znalost práce v Excelu právě na pohovoru. Na pracovních místech, kde se Excel používá, ale není primárním pracovním nástrojem, se můžete dočkat teoretických otázek, jako například:

  • Jestli, k čemu a jak často pracujete s kontingenčními tabulkami.
  • Pokud ano, řekněte mi něco k funkci SVYHLEDAT nebo funkci KDYŽ.
  • Na co je potřeba dát pozor při FILTRECH a ŘAZENÍ
  • Které TYPY GRAFŮ nejčastěji používáte a k čemu.
  • Které typy grafů dokážou nejlépe zvýraznit konkrétní logickou úlohu (výsečový, sloupcový )
  • Méně často padnou otázky na seskupení dat z více zdrojů, fce Index, podmínky času či data, formátování apod.

V okamžiku, kdy budete muset s kontingenčními tabulkami pracovat denně a není prostor se je doučit tzv. za chodu, očekávejte, že buď dostanete připravený test v počítači anebo budete mít praktickou část pohovoru s odborníkem (nejčastěji kolegou či nadřízeným), který vám zadá konkrétní úkoly, které se ve firmě zpracovávají na denní bázi.

Pokud je daný manažer nebo personalista člověkem na svém místě, pak nebude hodnotit jenom to, zda přesně víte, kam sáhnout, ale hlavně to

  • jestli se v Excelu orientujete,
  • jak přemýšlíte nad logickou úlohou a jak byste ji v Excelu nejlépe zpracovali,
  • zda dokážete určitou úlohu zpracovat určitým typem grafu, který má nejlepší vypovídací schopnost apod.,
  • jestli jste schopni interpretovat určité grafy a dávat si data v tabulkách do souvislostí.

A co dodat na závěr? Pokud vás čeká pohovor na pracovní místo, kde budete Excel využívat a poslední měsíce či roky jste na něj nesáhli (kromě jednoduchých tabulek), tak doporučuji si vše oživit. Jinak věřte tomu, že se vám může stát, že budete přesně vědět, že to, z čeho vás personalista zkouší, jste používali kdysi denně, ale v daný okamžik to prostě z rukávu nevysypete. A výmluvou,  že přesně toto znáte, ale zrovna teď si nemůžete vzpomenout, určitě neohromíte.

Takže se do toho pusťte sami anebo si najděte třeba nějaký individuální kurz na Excel, který bude odpovídat Vaší pokročilosti.

Excelu zdar!

Zdraví Vás

podpis.2 small

 

Martina Koláčková

Profesi personalisty se věnuji více než 11 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Současně jsem průvodcem jednotlivcům při hledání toho jejich pravého zaměstnání.
 
Konkrétně nabízím: HR analýzy, HR Branding, Recruiting, HR poradenství.
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce.
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *