Andrea Novotná z Webnode: „Našim zaměstnancům kupujeme v létě pro osvěžení nanuky.“

Dnes jsem se rozhodla zveřejnit první z řady rozhovorů se zajímavými osobnostmi z oblasti lidských zdrojů neboli HR. Proč to dělám? Chtěla bych Vám rozšířit úhel pohledu na výběrová řízení očima jiných personalistů. Pomůže vám to „rozklíčovat“, co je pro personalisty opravdu důležité při výběru nového pracovníka do stávajícího týmu.  Díky tomu si lépe uvědomíte, jak se prezentovat životopisem, motivačním dopisem i u pohovoru.

KDO JE  WEBNODE?

Prvním člověkem je paní Andrea Novotná, moje bývalá kolegyně, která je dnes HR manažerkou společnosti webnode-logo-frame-orangeWebnode. Abyste lépe pochopili styl výběrového řízení, dovolím si vám nejdříve firmu představit. Jedná se o brněnskou společnost, která vznikla jako start-up, tj. na zelené louce a patří nyní mezi největší společnosti zabývající se tvorbou webových stránek, které si zvládne vytvořit skutečně každý uživatel internetu. V roce 2008 spustila tento jednoduchý nástroj a od té doby pomohl k vlastnímu webu více než 22 milionům uživatelů. Webnode zaměstnává necelou 100 zaměstnanců z různých koutů světa a řadí se tak mezi přední společnosti s podobným produktem.

ROZHOVOR S ANDREOU NOVOTNOU

MARTINA: Ahoj Andreo, jsem moc ráda, že máme možnost se opět vidět. Vím, že firma Webnode, pro kterou pracuješ, zaměstnává přes 30 % rodilých mluvčích z různých koutů světa. Zajímalo by mě, jaké formy hledání nových zaměstnanců využíváte?

ANDREA: Pro nábor talentů využíváme tradiční inzerci na pracovních portálech jak lokálních tak globálních, ale obecně inzerce je dneska už zaostalá forma.  Proto je důležité sledovat aktuální trendy a vyhledávat nové užitečné nástroje. Píše nám hodně kandidátů, kteří chtějí u nás pracovat, proto u některých pozic nemusíme talenty „lovit“.

Je-li třeba, pro takové „lovení talentů“ využíváme zejména Facebook, Twitter, LinkedIn, GitHub, StackOverflow, Startupjobs. U LinkedIn využíváme Boolean search, různá klíčová slova, filtrujeme a cílíme kandidáty podle oboru, firem, vzdělání, lokality a sledujeme i různé komunity ve skupinách. Pokud hledáme rodilé mluvčí s určitou jazykovou kombinací, využíváme pracovní portály v dané zemi.

MARTINA: Máte dostatek šikovných kandidátů? Co vlastně lidi nejvíce láká na práci pro Webnode?

ANDREA: Každá firma zápasí s nedostatkem kvalitních uchazečů a specialistů a u Webnode to není jinak. Máme dostatek kandidátů na pozice pro zákaznickou péči, ale nedostatek specialistů pro PPC a jiné marketingové pozice. Nejhůře jsme na tom s obsazením IT pozic z důvodu velkého nedostatku „ajťáků“. Nabíráme několik PHP programátorů, Web designerů, Frontend vývojářů, iOS/Android vývojářů, MySQL specialisty atp.

Kandidáty láká naše dobré jméno (náš Brand), náš produkt, mezinárodní prostředí i pracovní zázemí (klimatizované moderní kanceláře, plně zařízené kuchyňky, firemní knihovna, sprchy na každém patře, garáž pro kolo/motorku či koloběžku), také výborná lokalita a dostupnost.

rozhovor Martiny Koláčkové s Andreou Novotnou

Kandidáti i zaměstnanci si pochvalují neformální prostředí, možnost flexibilních úvazků a home office (práce z domu). Neřešíme standardy oblékání (žádný dress code) a nedávno jsme rozšířili i firemní školku.

V průběhu roku organizujeme řadu neformálních akcí – například národní snídaně, víkend v horách, Halloween party, board-game večer či filmový večer, grilování na terase, celofiremní či týmové sportovní aktivity, ovoce na pracovišti a třeba i kupujeme nanuky na osvěžení v horkých dnech.

Co stojí za zmínku, jsou i naše dvě zahrady k využití. V té větší máme dokonce dvě ovečky.

Firma i zaměstnanci podporují Nadační fond dětské onkologie Krtek.

Andrea Novotná: „Webnode dělá vše pro to, aby skvělé lidi nejenom získal, ale také si své Webnodery udržel :-)“

MARTINA: Andrejko, díky pohovorům s českými i zahraničními zájemci o práci můžeš srovnávat. Zajímalo by mě, jestli je velký rozdíl mezi sebe-prezentací u jednotlivých národností.

ANDREA: Přiznám se, že žádný velký rozdíl dnes nevnímám. Díky globalizaci si jsou kandidáti z různých zemí podobní. Pro nás jsou vedle tzv. hard skills (vzdělání, zkušenosti, znalosti) neméně důležité i tzv. soft skills (komunikace, empatie apod.) Jsme firma, která si raději počká na ty správné lidi, než aby vzala alespoň někoho.

MARTINA:  Hodně lidí si myslí, že motivační dopis už je tzv. OUT. Co ty si o tom myslíš?

ANDREA  Od kandidátů motivační dopis nevyžadujeme, ale považuji to za velikou výhodu. Líbí se mi, když kandidát věnuje svůj čas sepsáním průvodních informací pro konkrétní pracovní místo, vypíchne klíčové schopnosti a znalosti. To vypovídá o silné motivaci kandidáta pracovat pro nás.

Do Webnode chodí desítky životopisů a motivačních dopisů týdně a každý z nich poctivě čteme. Odpovídáme na všechny reakce, a také uvádíme důvody zamítnutí, protože to pokládáme za férové vůči kandidátovi.

Andrea Novotná: „Motivační dopis je pro mě známkou, že má daný člověk opravdu vážný zájem pracovat pro naši firmu“

MARTINA: Je něco, co tě v životopise jednoznačně odradí od toho, aby sis zájemce o práci pozvala na osobní pohovor? A co tě naopak mile překvapí?

ANDREA: Na pohovor nezveme především kandidáty, kteří mají v životopise zásadní a početné gramatické chyby, mají neupravený dokument (rozházené formátování), životopis je nepřehledný v pracovních zkušenostech i datech. Vedle dobře sepsaného a přehledného životopisu mne mile překvapí kreativní prezentace zkušeností na webu (ukázky práce zájemců), nebo pokud má zájemce o práci i svůj blog (ukazuje, co ho zajímá, co umí, jak přemýšlí apod.). Pokud má navíc svůj web od Webnode (tj. s naším produktem rád pracuje), má u nás velké plus 🙂

3

MARTINA: Nedávno jsem psala článek o tom, že naše pověst nás dostihne. Stalo se ti někdy, že jsi chtěla přijmout zajímavého člověka, ale dostala jsi na něj negativní reference? Pokud ano, jak ses k takové situaci postavila? Zkusila sis zjistit ještě další reference a nakonec jsi dala na intuici anebo jsi do takového rizika nešla?

ANDREA: Ano, s referencemi mám různé zkušenosti. Je důležité volat kompetentním osobám v daných firmách, kteří reálně s tímto člověkem pracovali a znají výsledky jeho práce. Také záleží, jakou pozici daný člověk zastával v předchozí firmě a jakou bude zastávat u nás.

Jednou jsme získali negativní reference na zkušeného člověka, který se nám hodil na specializovanou pozici, proto jsme se poptali na další 2 reference, kterým se nám naše rozhodnutí potvrdilo. Tohoto člověka jsme poté zamítli a rozhodnutí nelitujeme. Na druhou stranu mám také zkušenost, že jsme po získání negativních referencí člověka zaměstnali (dali jsme na určitou intuici) a rozhodnutí nelitovali.

Andrea Novotná: Reference bereme jako doplňující informace a nevyřazujeme zájemce jenom na jejich základě. Ve zkušební době je dostatek prostoru ověřit si, jestli jsme udělali dobré rozhodnutí.

MARTINA: U pohovoru bývá personalista a manažer daného oddělení.  Platí to i u vás? Kdo má obvykle poslední slovo ve výběru?

ANDREA: Ve Webnode máme tři kola pohovorů. První setkání probíhá s personalistou, druhé setkání s budoucím nadřízeným a členem daného týmu a poslední kolo s majitelem společnosti. Hodnocení a zpětnou vazbu na daného člověka řešíme všichni společně. Díky tomu se snižuje riziko, že rozhodneme nespravedlivě. Poslední slovo má nakonec manažer, který bude s tímto zaměstnancem pracovat.

MARTINA: Podle tvého vyprávění vnímám, že je ve firmě přátelská a neformální atmosféra. Zajímalo by mě, jak moc je při výběru nových zaměstnanců důležitá jejich osobnost? Přijali byste i skvělého odborníka, pokud byste cítili, že nezapadne do týmu?

ANDREA: Osobnost je pro nás velmi důležitou částí hodnocení a úspěchu kandidáta u pohovoru. Jak se říká, „být nejlepší nestačí“, velmi důležitá je i „chemie“.  Zkušený a třeba i jazykově vybavený člověk, který si již u pohovoru nerozumí s nadřízeným a nezapadne do týmu, je zamítnutý – prostě by spolupráce nefungovala.

Andrea Novotná říká:  Někdy zamítneme i zájemce, který je ve své profesi výborný, ale nezapadne osobnostně, tj. spolupráce s týmem by prostě nefungovala.

Andrejko, moc děkuji za tvůj čas a přeji Tobě i firmě Webnode, aby se vám dařilo udržet příjemnou přátelskou a tvořivou atmosféru i s rozrůstajícím se počtem zaměstnanců.

podpis.2 small


Ing. Andrea Novotná

HR manažerka brněnské společnosti Webnode. 1Je původem Slovenka, která studovala Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, kde se o oblast lidských zdrojů začala zajímat. Po přestěhování do Brna začala pracovat jako konzultant v mezinárodní personální agentuře, kde strávila 6 let. Díky svým schopnostem zde postupně koordinovala HR lokální, celorepublikové i globální EMEA projekty a řídila i menší tým. Poté byla oslovena společností Webnode a za tuto práci je nesmírně vděčná, protože ji opravdu naplňuje. Kromě slovenštiny mluví plynně česky, anglicky a také maďarsky.

Martina Koláčková

Profesi personalisty se věnuji více než 11 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Současně jsem průvodcem jednotlivcům při hledání toho jejich pravého zaměstnání.

 

Konkrétně nabízím: HR analýzy, HR Branding, Recruiting, HR poradenství.

 

Napsala jsem 3 praktické e-booky
Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce.

 

Více o mně si můžete přečíst zde >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *