6 nejčastějších důvodů, proč se nám nedaří prosadit změny

Máte skvělý nápad, komunikujete to se svým šéfem, který je velký sympaťák a přesto se nehnete ani o píď a neskutečně vás to frustruje. Hlavně proto, že to není poprvé a stojí vás to neskutečné množství energie. Ze svého pohledu jste vyčerpali všechny možnosti k tomu, abyste se pohnuli z místa a NIC. V hlavě se vám honí myšlenky, jestli to všechno zabalit a dát výpověď anebo se smířit s danou situací a už se o nic víc nesnažit.

V tomto článku se dozvíte, jaké máte možnosti řešení nevyhovující situace i kde můžete nevědomky dělat chyby v komunikaci svého nápadu.

4 MOŽNOSTI JAK ŘEŠIT NEVYHOVUJÍCÍ SITUACI

To, jak zareagujeme, když se nám něco nelíbí, hodně závisí na tom, jestli cítíme, že můžeme něco změnit. Dle klasické knihy ekonoma Alberta Hirschmana jsou 4 různé možnosti, jak se postavit situaci, která nám nevyhovuje.

  • ODCHOD – jednoduše z nevyhovující situace odejdeme, tj. docílíme změny situace, ale firmě to spíše uškodí, protože se třeba nikdy nedozví o tom, jak náš nápad mohl být příznivý.
  • VYJÁDŘENÍ – aktivně se snažíme situaci změnit (např. dáme nějaký návrh šéfovi na změnu apod.)
  • VYTRVÁNÍ – znamená být trpělivý a zatnout zuby, respektive pracovat, i když nás práce frustruje a ničí. Udržíme tzv. status quo a jedeme dál. Obávám se, že tato situace může vést dlouhodobě ke zdravotním problémům, protože jdeme sami proti vnitřnímu nastavení, sami proti sobě.
  • ZAPOMENUTÍ – zůstáváme ve stávající situaci, ale bez motivace, tj. pracujeme jenom do výše svého platu. Tupě plníme rozkazy, i když víme, že to firmě může víc uškodit, ale: “Když to tak management chce, má to mít.“

Protlačit změny není jednoduché téměř nikdy a odchodem můžeme docílit jenom to, že se nám podobná situace stane příště znovu (a navíc budeme dle CV vypadat jako fluktuanti).

Jak už jsem psala před pár měsíci v článku 4 tipy, jak vzít pracovní život do svých rukou. V případě, že nás firemní prostředí doslova dusí a máte pocit, že horší už to být nebude, je dobré promluvit o svých myšlenkách a připravit se na odchod, pokud to bude nezbytné.

Pokud chcete, aby vašim nápadům někdo věnoval pozornost, ukažte, že něco umíte. Získáte si respekt a budou vám naslouchat.

Jak na to, abychom se vyjádřili a náš názor měl šanci na úspěch, na to se podíváme v dalším odstavci.

6 DŮVODŮ, PROČ SE VÁM NEDAŘÍ PROSADIT VE FIRMĚ NOVÉ MYŠLENKY

  1. MÁTE MOC, ALE NE POSTAVENÍ
  • V případě, že se snažíte prosadit změnu jako „no-name člověk ve firmě“, vaše chování může vyvolávat koloběh zlosti. Čím víc se nám nedaří něco prosadit, tím více v nás roste zlost nebo naopak frustrace a vztahy se zhoršují a vyostřují.
  • Sociologové to zdůvodňují tím, že změny respektujeme jen od někoho, kdo něco dokázal (buď si získal přirozený respekt svých kolegů anebo se vypracoval na nějakou významnější pozici, která se tváří jako ujištění, že něco musí umět, když dostal funkci). Jinými slovy, když půjde s novým návrhem člověk ve výrobě, který si ve firmě nevybudoval respekt u ostatních, bude považovaný za nepříjemný hmyz a šance, že návrh prosadí je velmi malý. Proto nejdřív ukažte to, co umíte a pak přinášejte návrhy.
  1. OBRACÍTE SE NA STŘEDNÍ MANAGEMENT
  • Svoje změny komunikujete jenom s člověkem, který je součástí středního managementu. A obecně lze v této skupině lidí jenom velmi těžko prosadit změny, protože je to skupina lidí, která má nejvíce co ztratit, pokud udělá něco nepohodlného. Obvykle tak začnou hrát hru „následuji svého nadřízeného“ a nebudu vybočovat z řady, aby o svůj status nepřišli. Tím se manažeři na úrovni středního managementu uchylují k bezpečí a originalitu zbytečně nepodporují.
  1. MÁTE SYMPATICKÉHO A PŘÁTELSKÉHO ŠÉFA
  • Jsou to obvykle chápající lidé, kterým je dobře v klidném prostředí, a proto se snaží všem zavděčit a hledat kompromisy. V okamžiku, kdy přijdete s revoluční myšlenkou, můžete rozčeřit hladiny těchto stojatých vod (byť z vašeho pohledu můžou tyto vody zahnívat a značně smrdět) a to se jim nelíbí. Proto je relativně malá šance, že vám pomůžou revoluční návrh prosadit.
  • Navíc Vám tito lidé zřídkakdy řeknou konstruktivní kritiku, aby vás případně nezranili – což je hezké, ale tak trošku cesta do pekel.
  1. MÁLO O SVÉM NÁPADU MLUVÍTE
  • Dle psychologa Roberta Zajonca se dá mluvit o tzv. Efektu pouhého vystavení, který říká, že čím častěji něco (číslo, znak, písmeno, slovo,..) vidíme/slyšíme, tím více tomu budeme dávat přednost před něčím novým.
  • Pro příklad: během 3 měsíců může být zaměstnanec vystavený až 2,3 milionů slov. Kdežto 30 minutový proslov má cca 13 400 slov. Je tak logické, že nová myšlenka prezentovaná jen jedním proslovem, se v množství informací naprosto ztratí a je téměř nemožné se s ní ztotožnit.
  1. MLUVÍTE ZA SEBE, ALE NE ZA OSTATNÍ
  • Dokud bojujete za nový nápad z pozice, že vy víte nejlíp, co je dobré, vytvoříte tím si odpor. Teprve v případě, že budete „kopat více za ostatní“ (váš tým, firmu,..) a zdůrazňovat přínos pro ně, máte šanci něco změnit.
  1. JSTE ŽENA
  • Byť jsme ve 21. století a zdá se to jako absurdní, ale je to tak. Genderové stereotypy ohledně rozdělení rolí mezi pohlavími jsou stále velmi silně zakořeněné.
  • Adam Grant prostudoval řadu dokladů a vyděsilo ho zjištění, že když se rozhodne promluvit žena, je braná jako panovačná (a to i u mužů i u žen!) a jako ta, která nedokáže změny realizovat.
  • Některé studie navíc dokazují, že když promluví muž, získá si obdiv a ocenění. Totéž platí jenom u žen, které mají ve společnosti významné postavení. U ostatních žen to přinese opovržení.

Je na vás, jestli se rozhodnete příště mluvit anebo mlčet. Z dlouhodobého hlediska je potřeba připomenout, že …

V životě obvykle litujeme toho, co jsme neudělali (byli bychom odvážnější, razantnější, otevřenější…).

Tyto změny, o kterých se zmiňuji se netýkají jenom pracovního prostředí. Totéž platí např. v manželství nebo jiných komunitách.

Držím pěsti, aby bylo kolem nás víc a víc smysluplných a funkčních změn 🙂

 

 

Martina Koláčková

Profesi personalisty se věnuji více než 11 let. Pomáhám firmám přitahovat a udržet takové zaměstnance, které potřebují. Současně jsem průvodcem jednotlivcům při hledání toho nového zaměstnání. Jsem empatický srdcař, který by rád vrátil lidským zdrojům jejich lidskost (Let's make human resources more human)
 
Konkrétně nabízím: HR analýzy, HR Branding, Recruiting, HR poradenství.
 
Miluju tulipány, poznávání nových kultur a lidskou diverzitu, zachycení atmosféry foťákem, latinskoamerické rytmy, tyrkysovou barvu, hořkou čokoládu, design, inteligentní humor a hlavně mé úžasné dcery a mého muže.
 
Napsala jsem 3 praktické e-booky Krok za krokem k nové práci, Motivační dopis snadno a rychle a 10+8 mýtů o hledání práce.
 
Více o mně si můžete přečíst zde >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *